سلام به دوستان هنرمند و کوشا. امروز قصد دارم برای شما یک خروس تپل و زیبا را آموزش بدهم. پس اگر از موضوع این نقاشی خوشتان می آید با ما همراه شوید.
ادامه مطلب...
غذای مقوی
بیماری پیش دکتر می رود و می گوید: باید کله پاچه و مغز و جگر بخوری.
بیمار می گوید: آقای دکتر این ها را قبل از غذا بخورم یا بعد از غذا؟
سواد
مردی یک ساعت مچی می خرد. روز بعد پیش فروشنده می رود و می گوید: پشت این ساعت نوشته ضد آب ولی داخلش آب رفته است.
ادامه مطلب...
نوع فعالیت : نقاشی
نام فعالیت : نقاشی آزاد با آب
مکان اجرا : حیاط آموزشگاه
مدت زمان اجرا : یک جلسه تعداد شرکت کنندگان : کل نوآموزان
وسایل مورد نیاز : سطل کوچک و قلم مو به تعداد نوآموزان
حوزه اهداف مورد نظر محدوده ی محتوا ( انتظارات )
علوم -- --
ریاضی -- --
هنر پرورش ذوق هنری و درک زیبایی ها - نقاشی کردن آزاد
اجتماعی شناخت محیط ، مقررات وقوانین اجتماعی و توسعه ی روابط اجتماعی - محیط اجتماعی (آموزشگاه)
- رعایت حال دیگران در نقاشی کردن روی دیوار
دینی -- --
زبان اموزی پرورش مهارت های زبان - تقویت مهارت گوش دادن
- گسترش گنجینه ی لغات (سطل، قلم مو،دیوار،حیاط، ، آموزشگاه
تربیت بدنی توسعه ی توانایی های جسمانی صحیح به دست گرفتن قلم مو جهت نقاشی کردن
شرح فعالیت :
ادامه مطلب...
دوستان گلم این کاردستی اصلاً نیازی به دوخت و دوز ندارد و با وسایلی که دور و بر خود دارید می توانید به راحتی یک کرم هزارپای بسیار زیبا درست کنید.
وسایل مورد نیاز:
یک جوراب رنگی ساق بلند
مقداری پشم شیشه
مقداری کش رنگی نازک
چشم های پلاستیکی
دو عدد نی
چسب های حرارتی
ادامه مطلب...
وقتی گله بزغاله ها به یه برکه ی آب می رسید،بزغاله های شاد و شیطون برای خوردن آب می دویدند سمت برکه و حسابی آب می خوردند و آب بازی می کردند .
اما بزغاله ی خجالتی اینقدر صبر می کرد تا همه بزغاله ها از کنار برکه برن بعد خودش تنهایی بره آب بخوره .بعضی وقتا از بس دیر می کرد ،گله به سمت دهکده به راه می آفتاد و اون دیگه وقت آب خوردن رو از دست می داد .این جوری اون خیلی خودشو اذیت می کرد.
چوپون مهربون گله بارها و بارها به بز غاله خجالتی گفته بود که باید رفتارشو عوض کنه . اما بزغاله خجالتی هیچ جوابی نمی داد و بازم همونجوری خجالتی رفتار می کرد .
ادامه مطلب...
با شلخته خواندن کودکی که اسباب بازیهای خود را جمع نمیکند، وسایل او جمع نخواهد شد. تنها ممکن است او تصویری نادرست از خویش پیدا کند و این رفتار موقت او با برچسب شما به رفتاری ثابت و دائمی تبدیل شود و احتمالا در آینده آن را تکرار کند.
در این چگونه برایتان خواهیم گفت چطور کودک را ترغیب کنید تا منظم باشد.
چگونه
۱
متأسفانه بسیاری از والدین به جای آنکه در پی تأثیرگذاری بر کودکانشان باشند، تنها میخواهند آنها را کنترل کنند. از این رو، آنان را محدود ساخته، دستور میدهند، فرمان صادر میکنند و آنها را تهدید یا تنبیه مینمایند. اعمال این روشهای کنترل کننده، عملا بر کودکان و نوجوانان تأثیر مثبتی نمیگذارد. کودکی که به انجام کاری مجبور شده، در واقع تأثیر نپذیرفته است، بلکه تنها رفتار خود را در آن لحظه برای فرار از تهدید تغییر داده است.
برای تأثیرگذاری عمیق و مداوم بر زندگی کودکان و نوجوانان، باید از هرگونه رفتار مستبدانه و توسل به زور برای کنترل آنان خودداری کرد و به جای آن از روشهای مفید و متفاوتی بهره جست که به تدریج انگیزهها و تمایالات کودک را تحت تأثیر قرار دهد.
۲
ادامه مطلب...
امروزه اکثریت والدین نسبت به تحصیل فرزندان خود حساسیت زیادی نشان می دهند و برخی از آنها با فراهم کردن امکانات بیشتر تحصیلی اعم از خرید انواع کتاب، گرفتن معلم خصوصی و دادن پول توجیبی بیش از حد نیاز به دانش آموز تصور می کنند شرایط ارتقای تحصیلی را برای فرزند خود مهیا ساخته اند، اما هرچند که داشتن امکانات در امر تحصیل بی تاثیر نیست، ولی کافی هم نیست. نکته قابل توجه آن است که والدین بیش از هر چیز باید نسبت به تغذیه فرزندان خود در این دوران حساس باشند. متاسفانه برخی از کودکان در سنین مدرسه از خوردن مواد غذایی که برای بدن آنها بسیار لازم و ضروری است، امتناع می کنند و در عوض تمایل زیادی به مصرف مواد غذایی فاقد ارزش و پرکالری نظیر چیپس، پفک، نوشابه و انواع ساندویچ های سوسیس و کالباس دارند.
ادامه مطلب...
خانواده در تعلیم و تربیت كودكان نقش مهمی را ایفا می كند. یكی از نكات بسیار مهم در خانواده ، ارتباط است ، یعنی والدین باید به روش های صحیح برقراری ارتباط با كودكان ، آگاهی داشته باشند .این نوشتار به ما در برقراری این ارتباط كمك می كند .
1-با فرزندان خود ارتباط برقرار كرده ، فرصت ابراز عقاید را به او بدهند ، به نیازهای وی پی ببرند ، انتظارات آنها از كودك ، فرصت برقراری ارتباط به كودك ، زمینه اطمینان به والدین و مراجعه به آنها ، هنگام ایجاد مشكل و فراهم كنند .
پدر قبل از پدر بودن ، باید با فرزندش دوست باشد ، علاوه بر این ، او باید قادر به اداره این دوستی باشد تا مانع لوس شدن كودك گردد . به قول یكی از دانشمندان : " هر جا مشكلی در جامعه بود ، به حتم پای آموزش و پرورش وسط است " یا به قول اریكسون : " فرزندان لوس معضل جامعه اند".
ادامه مطلب...
بازی و ریاضی
شما میتوانید به راحتی پلاک خانهی دوستتان و سن او را پیدا کنید؛ بدون آن که مستقیم از او بپرسید. برای این کار از او بخواهید:
1 پلاک خانه اش را دو برابر و با پنج جمع کند.
2 حاصل را در 50 ضرب کند.
3 سنش را به حاصل ضرب بیافزاید.
4. 365 را که تعداد روزهای سال است، به حاصل اضافه کند.
5 از نتیجه عدد 615 را کم کند و عدد به دست آمده را به شما بگوید.
ارقام سمت راست سن او و بقیّه ی ارقام شماره ی پلاک خانه اش هستند.
مثال:فرض کنید دوست شما پانزده سال دارد و پلاک خانه اش 81 است.
ادامه مطلب...
در خانه بازی باز هم
من مادر بابا شدم
در چادر مادر بزرگ
مثل خودش زیبا شدم
خرس خودم را می دهم
بابا کمی بازی کند
می خندد او ، تا که مرا
با خنده اش راضی کند
آش خیالی می پزم
با سبزی و ماش و نخود
بابا که خورد آهسته گفت :
به به عجب خوشمزه شد !
دست خودش را او کشید
آهسته بر موی سرم
این بار هم گفت او به من
هستی شبیه مادرم !
مهسا یه عروسک جدید خریده بود که هر وقت دکمه ی روی شکمش رو فشار می داد می گفت :"مامان ... مامان من به به می خوام"
بعد مهسا یه شیشه شیر اسباب بازی بهش می داد .عروسکش شیرشو می خورد و با لبخند از مهسا تشکر می کرد
ادامه مطلب...
بازی با انگشتها، شاعر: مصطفی رحماندوست، تصویرگر: هاله لادن، ویراستار: شراره وظیفه شناس. تهران: انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۸۳، ۴۹ صفحه، مصور رنگی، گروه سنی ۰ تا ۴ و ۵ تا ۸ سال،
"بازی با انگشت ها" کتابی است با ۱۶ شعر و ۱۶ قصه از "پنج انگشت دست، "برگرفته از بازی ایرانی و کهن "لی لی لی لی حوضک" که همواره مورد علاقه کودکان بوده است.
این کتاب تلفیق شیرینی از "شعر"، "بازی"،" قصه" و "نمایش" است که هر کدام ابزار مناسبی برای آموزش به کودکان است. انگشت ها در هر قصه از این کتاب، وارد ماجرای تازه ای می شوند و به بازیگرانی جدید، جاندار و زنده تبدیل می شوند. راهنمای اجرای هر بازی در هر صفحه با حروف کوچکتر آورده شده است و هر قطعه شعر همراه با روش قصه گویی، چگونگی انجام آن بازی را در اختیار مادر، پدر، آموزگار یا مربی کودک قرار می دهد.
ادامه مطلب...
داستان مداد
پسرک از پدر بزرگ پرسید پدر بزرگ درباره ی چه مینویسی پدر بزرگ گفت درباره ی تو پسرم اما مهمتر از آن مدادی است که باآن مینویسم میخواهم وقتی که بزرگتر شدی تو هم مثل ین مداد باشی!
پسرک با تعجب به مداد نگاه کرد وچیز خاصی در آن ندید!!
گفت:این هم مثل بقیه ی مدادهایی است که دیده ام پدر بزرگ گفت بستگی دارد چطوربه آن نگاه کنی در این مداد پنج صفت هست که اگر آنها را بدست بیاوری برای تمام عمر در آرامش خواهی بود.
ادامه مطلب...
خصوصیات و رفتارهای تغذیه ای در کودکان پیش دبستانی در دوره پیش دبستانی، کودک به سرعت مهارت های مختلفی کسب می کند. یک کودک یک ساله بیشتر از انگشتان خود برای غذا خوردن استفاده می کند و ممکن است برای نگه داشتن لیوان نیاز به کمک داشته باشد. در سن دو سالگی او خواهد توانست لیوان را با یک دست نگه دارد و یا قاشق را به خوبی به کار ببرد، اگر |
ادامه مطلب...
بازیهای کودکانه
کودکان عزیز باید بدانند که هیچ چیز در دنیا به راحتی بدست نمیاد و تلاش لازم است و پس از آن شکرگزار باشیم
بازی را اینگونه آغاز می کنیم.دو کودک را دعوت میکنیم چون کوه پا برجا بایستند.دو خاتون انتخاب می کنیم و یک نانوا
که در روبرو قرار گیرند.به کودک دیگر اینرا بگوئید که برای اینکه بخواهی نان بدست آوری با ید از کوهها بگذری و از
یکی از دوستانت آب بگیری و از دیگری نان.نان را بخوری و آب را به زمین دهی تا به تو گندم دهد و تو باید آنرا به نانوا
دهی تا تو را نان دهد و بعد باید خدای خود را شکر گوئی.کودک میداند که برای بدست آوردن نان باید زحمت زیادی را
متحمل شود.او اینکار را که شما بهش سپردی انجام می دهد و پی میبرد که اسراف خوب نیست.و پدر و مادر برای او چه
اندازه زحمت می کشند.در حد امکان بهتر است تا آهنگ این بازی نمایشی را در اختیار داشته باشید.این باعث میشود که
کودک همه کارهائی را که انجام میدهد با آهنگ مطابقت دهد.
هدف بزرگ از این بازی نمایشی:شکر گزاری از خدای مهربان است
كودكان دنياي پيچيده اي دارند و ما بزرگترها علي رغم اينكه فكر ميكنيم آنها
را به خوبي ميشناسيم كاملآ دچار هستيم .آنها همواره دوست دارند محيط اطراف
خود را بهتر بشناسندمدام از ما بزرگترها جواب هزاران سوالي كه در ذهنشان
است را ميخواهند در حالي كه نميدانند ما بزرگترها به دلايل زياد از جمله نادرست
بودن بسياري از شيوه هاي آموزش ،ازجواب دادن به آن سوالات خلاقانه عاجزيم
اين است كه جوابهاي سطحي ما به آن سوالات قانعشان نميكند وهمواره دوست دارند
از بالا به اتفاقات محيط زندگي نگاه كنند و آن را تجزيه وتحليل كنند اين مقدمه شايد
برگي باشد از مثنوي هزار صفحه اي برخورد درست با رفتارهاي ويژه كودكان بود
عمل كردن به آن براي هر معلم با تعهدينه تنها واجب بلكه ضروري است زيرامسائلي
كه درسيستم آموزش ما بود و ما به راحتي آن را از مسئولان آموزشي مدارسمان قبول ميكرديم ديگر براي نسل جديد قابل قبول نمي باشد. ما به عنوان معلم وظيفه داريم با
ادامه مطلب...
پژوهشهاي انجام شده در دنيا حاكي از آن است كودكاني كه آموزشهاي پيش دبستاني را مي گذرانند نسبت به كودكاني كه اين آموزشها را نديده اند، مستقل تر و منظم تر هستند و از ثبات عاطفي بيشتر و اضطراب كمتري برخوردارند. روحيه مشاركت و فعاليتهاي گروهي واجتماعي در آنان تقويت شده و داراي ارتباطات قوي تر مي باشند. در اين خصوص علي اصغر خليل زاده امينيان معاونت آموزش و پرورش عمومي سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي اشاره اي به پيشينه دوره پيش دبستاني داشت كه مي خوانيد. تاريخچه پيش دبستاني در ايران به چه سالي برمي گردد؟ كودكستان و دوره پيش دبستاني با قدمتي 80 ساله در ايران سابقه درخشان ايران در اين عرصه را نشان مي دهد. اولين كودكستان توسط مرحوم باغچه بان در تبريز داير شد و در سال 1310 مجوز تأسيس كودكستان توسط وزارت معارف صادر شد، از اين رو سال 1310 آغاز فصل جديدي در تاريخ آموزش پيش دبستاني كشور به شمار مي رود. اولين آيين نامه ويژه كودكستانها در مراكز پيش دبستاني در سال 1312 به تصويب شوراي عالي فرهنگ رسيد و كودكستان به شكل امروزي در سال 1334 با دستورالعملي مبني بر تشكيل كودكستانهاي دولتي از طرف آموزش و پرورش راه اندازي شد و در سال 1353، اصلاحاتي در آيين نامه كودكستانها به عمل آمده كه بر طبق آن فقط ثبت نام كودكان 5 ساله در كلاسهاي آمادگي با نظارت آموزش و پرورش مجاز شمرده شد و ثبت نام كودكان 3 تا 5 ساله در كودكستانهاي خصوصي با نظارت سازمان بهزيستي انجام مي گيرد. دوره پيش دبستاني اكنون به چه صورت است؟
ادامه مطلب...
نکات کوتاه ، اما کاربردی کودکان
کودکان به هیچ وجه در برابر عواطف شدید و حوادث تتشزا که ممکن است به افسردگی منجر شوند، مصون نیستند. برخی ار نشانههای بروز افسردگی در کودکان اینها هستند:
از دست دادن اشتها، یا کاهش وزن.
از دست دادن میل به بازی کردن.
از دست دادن اعتماد به نفس یا عزت نف
ادامه مطلب...
مفاهيم نمادها و رنگها در نقاشي كودكان :
چشم، چشم، دو ابرو / نقاشي و شخصيت كودكان:
نکاتی آموزنده برای والدین عزیز دررابطه بانقاشی کودکان:
روانشناسان به طرق مختلف درباره کودکان تحقيق کرده اند که يکي از مهمترين آنها تجزيه و تحليل نقاشي هاي کودکان است. نقاشي، کودک را در مراحلي که حواث اطراف خود را دسته بندي و عرضه مي کند و روند تکامل يافته اي را از زمان خط خطي کردن ساده تا زماني که خطوط معني دار و مبتني بر قوانين پرسپکتيو و شالوده منطقي را رسم مي کند مي توان چيزي شبيه خواب و رويا معني کرد. نقاشي مانند خواب و رويا به کودک فرصت مي دهد اطلاعات و اعمالي را که از دنياي بيرون کسب مي کند از هم جدا و سپس آنها را دوباره تنظيم کند.
ادامه مطلب...
سه ماهي |
|
در آبگير كوچكي ، سه ماهي زندگي مي كردند . ماهي سبز ، زرنگ و باهوش بود ، ماهي نارنجي ، هوش كمتري داشت و ماهي قرمز ، كودن و كم عقل بود . يك روز دو ماهيگير از كنار آبگير عبور كردند و قرار گذاشتند كه تور خود را بياورند تا ماهيها را بگيرند . سه ماهي حرفهاي ماهيگيران را شنيدند . ماهي سبز ، كه زرنگ و باهوش بود بدون اينكه وقت را از دست بدهد از راه باريكي كه آبگير را به جوي آبي وصل مي كرد ، فرار كرد .
|
|
|
|
ادامه مطلب...
مانند زیر یک ماهی کشیده و با ماژیک یا پاستیل رنگ می کنیم.
سپس آن را سه برش می زنیم تا چهارقسمت داشته باشیم.
ادامه مطلب...
سال ها با علاقه کار کرد، به دیگران نیکی کرد، اما با تمام پرهیزگاری، چیزی درست به نظر نمی آمد. حتی مشکلاتش مدام بیشتر می شد.
یک روز عصر، دوستی که به دیدنش آمده بود، از وضعیت دشوارش مطلع شد. گفت: "واقعاً عجیب است، درست بعد از اینکه تصمیم گرفتی مرد خداترسی شوی، زندگیت بد تر شده. نمی خواهم ایمانت را ضعیف کنم، اما...
ادامه مطلب...
کاش هیچ موقع وقتی صدای زنگ کلاس میخورد ناراحت نمیشدیم..
کاش هیچ موقع با هم قهر نمیکردیم..
کاش میدونستیم یه روزی همه از هم جدا میشیم..و تموم میشه این دنیای شیرین
دنیایی که وقتی توش بودیم فقط خنده بود و شادی و گاهی اشک..
کاش بیشتر محبت میکردیم ..کاش قدر همو بهتر میدونستیم..
کاش میدونستیم این دوران درس و مدرسه همیشگی نیست.. ویک روز ، عاقبت از هم جدا میشیم..
همکلاسی هایی که همه زندگیمون بودن ..
اما حالا سال به سال نه از هم خبر داریم و نه میبینیمشون..
شمارشونم داریم اما ..
اما باور کنید با یه اس ام اس یا تلفن بهشون برای چند لحظه هم که شده برمیگردیم به اون دوران زیبا.
خاطرات اون موقع ها شیرینن حتی تلخاشون حتی گریه ها و استرسای امتحان ..اما الان ، فقط زیبان..
زیبا...!!!
آخرین باری که از همکلاسیتون یاد کردید کی بود؟
وسایل مورد نیاز
بشقاب یک بار مصرف ،پنبه ، رنگ
به یک بشقاب یک بار مصرف نیاز داریم
بشقاب یک بار مصرف رو نصف می کنیم و به شکل زیر در می اریم
حالا بشقاب رو رنگ آمیزی می کنیم
رنگ های رنگین کمان
ادامه مطلب...
آقا سلام
سلام آقا
سلام آقای خوبی
خورشید من کی میرسی
جمعه شبی غروبی
بابا بزرگ میگه میای
تویی که غرق نوری
یه لحظه حس نمی کنم
حتی یه لحظه دوری
آقا سلام سلام اقا سلام آقای خوبی
.
.
ادامه مطلب...
سه الف لازمه تغییربزرگ
اطمینان :
شاید بارها و بارها این داستان را شنیده باشید که روزی
اهل روستا تصمیم گرفتند برای بارش باران دعا کنند در روز مقرر همه
گرد آمدند و تنها پسربچه ای در میان جمع چتری به همراه آورده بود و
این همان اطمینان است.
ایمان :
همانند کودک یک ساله ای است که وقتی او را به هوا می اندازید
می خندد چون یقین دارد که شما او را خواهید گرفت.
امید :
هر شب با امید به زیباییهای روز بعد و آنچه در انتظارمان خواهد بود
چشم ها را می بندیم در حالیکه نمی دانیم آیا فردا طلوع خورشید را خواهیم دید؟
یکی بود، یکی نبود.
یه موشی بود و یه مامان موشی.
مامان موشی هر جا می رفت، موشی می گفت: « منم میام. منم میام. »
یک روز موشی و مامان موشی داشتند تند تند می رفتند. رسیدند به چشمه.
موشی گفت: « خسته شدم. من تشنمه. من تشنمه. »
مامان موشی گفت: « همین جا استراحت کن. از این چشمه، آب بخور تا من برگردم. »
موشی رفت لب چشمه، آب بخورد. یکهو عکس یه ابر گُنده را توی آب دید.
گفت: « تو کی هستی که افتادی تو آب؟ »
ابر گُنده کمی وول خورد. بامب کرد و بومب کرد. نور زد توی چشمه و گفت:
« من ابر رعد و برقی ام! »
موشی ترسید. پرید پشت سنگ و قایم شد. یه برگ گرفت روی سرش که پیدا نباشد و گفت: « من کوچولواَم! بامب و بومب می کنی می ترسم! »
ابر گُنده گفت: « آخی! موشی کوچولو. باشه بامب و بومب نمی کنم. »
ادامه مطلب...
تغذیه دوران کودکی همیشه از موضوعات بحث انگیز بوده و هست . گروه های پیش دبستانی از کودکان دو تا شش ساله تشکیل می شوند . در این سنین ، کودک از نظر جسمی ، روانی ، شناختی و حتی عاطفی رشد سریعی دارد . ازآنجا که کودکان در حال رشد بوده و اجزای گوناگون بدن آنها همچون استخوان ها ، دندان ها ، عضلات و سلول های خونی در حال کامل شدن هستند . بنابر این ، در مقایسه با بزرگسالان به نسبت وزن بدن شان به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. یک کودک پیش دبستانی از نظر دریافت غذا کاملا وابسته به دیگران است .
او از عادات غذایی والدین و سایر افرادی که مراقبتشان را بر عهده دارند ، پیروی می کند . هدف از توصیه های تغذیه ای برای کودکان دو تا شش ساله ، تامین حداکثر رشد ، تکامل و شکل گیری رفتارهای مثبت غذا خوردن در این گروه سنی است . بین سنین دو تا پنج سال ، تغییرات وسیعی در روند تکاملی و مهارت های یادگیری کودکان اتفاق می افتد . در پایان دو سالگی رشد جسمی و مغزی کاهش می یابد و بطور مشابه نیازهای تغذیه ای و اشتها نیز کم می شود . در حوالی دو تا پنج سالگی متوسط افزایش وزن کودک دو کیلوگرم و افزایش قد کودک هفت سانتی متر در هر سال افزایش می یابد و شکم جلو آمده کودک صاف شده و بدن او لاغرتر می شود.
کاهش طبیعی اشتها در این سنین اغلب موجب ایجاد نگرانی در مادر می شود و باید به والدین اطمینان داد که اگر رشد طبیعی است ، کودک به میزان کافی غذا دریافت می کند. اگر غذا به کودک در محیط آرام داده شود ، پذیرش غذا از سوی کودک بهتر خواهد شد . وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها باید با توجه به زمان اشتهای کودک سرو شوند. به علاوه ، بهتر است وعده های غذایی متعدد اما کم حجمی در طول روز به کودک داده شود. بر اساس قاعده کلی و کاربردی ، مقدار غذای کافی که باید به کودک داد، یک قاشق سوپ خوری به ازای هر سال از سن اوست و غذای بیشتر باید مطابق با اشتهای کودک باشد
رشد اجتماعی کودک:
کودک در خلال بازی به کشف محیط اطراف خود می پردازدو ازطریق بازی ها نخستین گام ها برای اجتماعی شدن را برمی دارد اما بازي به خودي خود کودک را اجتماعي بار نمي آورد بازي بايد درجمع صورت بگيرد به قول دانشمندي:بازيهاي دسته جمعي براي اطفال ازپنج سالگي يک نياز طبيعي وبسيارجالب است ومنافع فراواني دربردارد.بنابراين دربازيهاي اجتماعي است که شخصيت کودک شکل مي گيرددرخلال بازيهاي دسته جمعي است که تفاهم واحترام رعايت حقوق ديگران شکست وپيروزي ورعايت نظم وقانون ودفاع ازحقوق خودومسؤليت پذيري وهمکاري وتشریک مساعی با گروه را می آموزد .ازين رو روند زندگي اودچار تحول مي گردد دانشمندي بنام «کاپلان » در موردتأثيربازي بررشداجتماعي کودک مي گويد :بسياري ازتعاملات فردي کودک پيش دبستاني درچارچوب بازي روي مي دهد ودر روابط کودک با والدين خواهران وبرادران وهم سالانش تأثير مي گذاردودر واقع تأثیر گذاری به دیگران وتأثیر پذیری از آنها را یاد می گیرد.(شجاعي 1385صفحه 18)12
بنابراين نقش وارزش بازي درروند اجتماعي شدن کودک محرز است ليکن آنچه مهم به نظر مي رسداينست که چه پيش زمينه هاي بايدسنجيده شود تا کودک به راحتي بتواند وارد بازيهاي گروهي
ادامه مطلب...
بچه هااز طریق ورزش وساعت تربیت بدنی یاد می گیرند:
يكي از مهمترين نعمت ها، نعمت تندرستي و سلامت است كه ميتواند در موفقيت انسان عامل مهمي باشد. خانواده و يا در واحد يكي از روش هايي كه ميتواند اوقات فراغت افراد جامعه را زير پوشش قرار داده و بسياري از ضعف ها و كمبودهاي جسماني و رواني را رفع و درمان كند، ورزش و تفريحات سالم است. تربيت بدني و ورزش گذشته از جبران ضعف ها و حفظ تندرستي افراد، آنان را براي زندگي، تلاش و اهداف مشترك آماده ميسازد.
در آموزش و پرورش نيز نخستين هدف، رشد ابعاد گوناگون شخصيت فرد از جنبه هاي جسماني، رواني، اجتماعي و معنوي است. ورزش و هدف تربيتي آن، يادگيري مهارتهاي رفتاري را باعث ميشود و با چنين تعبيري ورزش به عنوان يك وسيله كمككننده عملي، پيوسته با تربيت همراه است. معلمان ورزش بايد كودكان و نوجوانان را تشويق كنند تا در اوقات فراغت به فعاليت هاي ثمربخش و سودمند بپردازند. مربي علاوه بر آموزش بازي و انواع مهارت هاي ورزشي به دانشآموزان، بايد فعاليت هاي ورزشي را براي آنها لذت بخش كند
ادامه مطلب...
1- تهیه و در اختیار گذاشتن انواع بازی ها ، کتابهای فکری متناسب با سنین کودکان، تشویق به انجام بازی های جسمی و فکری
2- انجام بازی های تقلیدی ، اجرای نمایشنامه و خواندن ترانه و حفظ اشعار
کودکانه
شمع سازی و ...
-4 تشویق به شنیدن و درک موسیقی و تقویت مهارت شنوایی کودک.
-5 گفتگو با کودک در باره احساسات او از چیزهایی که می بیند و می شنود
ونیز ترغیب او به استفاده ازنقاشی یا سایر مهارتها برای بیان افکار و احساسات
خود.
-6 پرهیز از بی اعتنایی به پرسش ها و احساسات کودک ، لزوم تشویق و
ترغیباو برای هم اندیشیجهت یافتن پاسخ ها. پرهیز از ارائه پیوسته پاسخ
های آماده و سهل الوصول.
-7 در امور شخصی ، به فرزندان حق انتخاب و اظهار نظر بدهیم . مثلا : در
انتخاب رنگ لباس و نوعاسباب بازی و...
-8 یک داستان را انتخاب و نیمه تمام بخوانیم . سپس از کودک بخواهیم که قصه
را با ذوق خودش تکمیلکند.
-9 در باره حوادث و شخصیت های داستان ها با کودک گفت و گو کنیم و
پرسش های ساده و جالببپرسیم.
ادامه مطلب...
گوسفند پشمالو (آموزش نقاشی برای کودکان)برای شروع نقاشی، ابتدا یک پیش طرح می کشیم به این معنی است که قبل از طرح اصلی که جزئیات زیادی دارد، حدود نقاشی را مشخص می کنیم تا کشیدن جزئیات و طرح اصلی برایمان راحت تر شود. دو دایره کوچک برای صورت و یک بیضی بزرگ برای بدن گوسفندمان در نظر می گیریم. دو خط عمودی و صاف را به عنوان پاهای آن رسم می کنیم. به خطوط خاکستری که صورت و بخشی از بدن را تقسیم بندی کرده است دقت کنید. شما نیز این کار را انجام دهید. زیرا در ادامه ی کار به وجود این خطوط نیاز داریم.
پس از کشیدن پیش طرح، نوبت به جزئیات می رسد. و جزیات را با صورت شروع می کنیم. ببینید چه ساده می توانید صورت آن را بکشید. یک هفت باز را در دایره ی کوچکتر به عنوان بینی آن می کشیم. دایره ی کوچکتر پوزه ی گوسفند را تشکیل می دهد. بسیار ساده می توانید با کشیدن موهای فرفری،گوسفندتان را زیباتر کنید. در لابه لای موهایش یک گوش بکشید که ب |
ادامه مطلب...
دنياي ما درياست
هر بچه اي ماهي است
درياي بي ماهي
يك ذره زيبا نيست
هر ماهي دربا
رنگي به خود دارد
بعضي سياه و سرخ
بعضي سپيد و زرد
اين ماهيان باهم
يكرو و يك رنگند
بيگانه با كينه
بيگانه با جنگند
آنها نمي خواهند
دريا شود بي آب
از غصه مي ميرند
در خشكي و مرداب
حيف است اگر ماهي
باشد ز دريادور
ماهي گريزان است
از تنگ آب و تور
زيبايي ماهي
زيبايي درياست
با آب و آزادي
دنياي ما زيباست
اسباب بازی به فعالیت های خلاقیت آمیز کودکان کمک می کند
|
انتخاب نوع اسباب بازی به تقویت ذهن خلاق در کودکان کمک می کند .
کودکان بازی را بسیار دوست دارند و این زمان را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند . انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. اغلب خانواده ها وقتی به مغازه های فروش اسباب بازی مراجعه می کنند، سعی دارند از بین اسباب بازی های خشن و تفریحی، اسباب بازی هایی را خرید کنند که ذهن کودکان را به خلاقیت وادار کند. بنابراین، بازی های فکری و آموزشی در میان سایر اسباب بازی ها یک سر و گردن بالاتر قرار دارند. با این حال، با ورود رایانه و بازی های رایانه ای، هم اینک کودکان و نوجوانان دوست دارند به جای بازی با وسایل تفریحی و ورزشی، به این نوع بازی های دیجیتالی بپردازند.
ادامه مطلب...
یکی از راه های ایجاد ارتباط میان ادبیات داستانی، کتاب و کارگاه های هنری، خلق کاردستی های خلاق با استفاده از عناصر و شخصیت های موجود در داستان های کودکان و نوجوانان است.
با این کار میل به خواندن در کودکان صد چندان شده و موضوع ها و مفاهیم مدت طولانی تری در خاطرشان خواهد ماند. یکی از این روش ها ساخت ماسک بر اساس شخصیت های یک داستان و یا کتاب است. در زیر با یکی از ساده ترین روش های ساخت ماسک آشنا می شوید.
مواد لازم:
-
بشقاب کاغذی سفید
-
مداد / قیچی/ چسب ماتیکی
-
کاغذ های رنگی نازک (در صورت امکان کاغذ کشی)
-
تکه های مجله و روزنامه
-
تکه ای کش نازک (به اندازه دور سر)
-
کاموا در رنگ های گوناگون
ادامه مطلب...
یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست
.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.
بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...
لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:
ادامه مطلب...
1) بازیکنان دو به دو روبروی هم می ایستند.
2) مربی می گوید بهار، بازیکنان پشت به پشت هم می ایستند و دستهای خود را بالا می برند و با هم یک درخت می سازند.
3) مربی می گوید تابستان، بازیکنان روبروی هم می ایستند دستهای خود را طوری که گویا میوه ای در دست دارند در هوا نگه می دارند.
4) مربی می گوید پاییز، بازیکنان به سمت چپ خود رفته و دست راست خود را هم عرض شانه خود نگه می دارند.
5) مربی می گوید زمستان، بازیکنان به سمت راست خود رفته و دست چپ خود را هم عرض شانه خود نگه می دارند.
اهداف
روانی – حرکتی: کوتاه کردن زمان عکس العمل نشان دادن، چابکی، انعطاف پذیری
شناختی: آشنایی با فصل ها، جهت ها (سمت چپ، پشت، رو به رو و سمت راست)
اجتماعی-عاطفی: همکاری، پیروی از قانون، ایجاد دوستی
غالبا والدین متوجه نمیشوند که زود خوابیدن باعث خواب راحتی می شود. وقتی کودکان خیلی خسته باشند، به سختی به خواب میروند.
1- رفتن به رختخواب در یک ساعت مشخص در هر شب
حتی اگر کودک شما آنقدر کوچک باشد که معنی ساعت 8 شب را نفهمد، بدنش میفهمد.
رفتن به رختخواب در یک ساعت مشخص باعث میشود که از لحاظ جسمی و ذهنی در همان ساعت مشخص به خواب بروید.
سعی کنید در آخر هفتهها و یا ایام تعطیل نیز این قانون کلی را برای کودکتان در نظر بگیرید. کودکانی که در آن ایام دیر میخوابند، در روزهای عادی، سخت به خواب میروند.
2- خاموش کردن تلویزیون
قبل از رفتن به رختخواب، تلویزیون را خاموش کنید تا کودک آرامش داشته باشد.
برنامههای پرسر و صدا، خشونت آمیز و یا جنگی میتواند بسیار تحریک کننده باشد. بهتر است بچه را از دیدن این فیلمها دور کنید.
برنامههای هیجانی میتوانند بچه را بی خواب کنند و باعث سخت خوابیدن او شوند.
برنامههای ترسناک میتوانند باعث دیدن کابوس در بچه شوند.
تحقیقات نشان داده است که حتی اخبار تلویزیون میتوانند ترسناک باشند و بچهها نتوانند راحت بخوابند
ادامه مطلب...
فروشگاه اسباب بازی
اینجا فروشگاه اسباب بازی بچه هاست:
عروسك مو طلائی: ای كاش من را یك دختر مهربان بخرد و هر روز موهایم را شانه كند و شبها برایم لالائی بخواند.
خرس پشمالو: ای كاش یك بچة شیطان من را بخرد و آنقدر كثیفم كند كه مادرش هر شب من را در ماشین لباسشوئی بیاندازد .
ماشین پلیس سیاه: من دوست دارم یك پسر مرا بخرد و من برایش با صدای بلند آژیر بكشم .
ماشین باری كوچك: من دلم می خواهد مال یك پسر كوچولو باشم كه توی باربرم اسباب بازی بریزد و من را راه ببرد .
تفنگ آب پاشی: من دوست دارم به تمام بچه های جیغ جیغو آب بپاشم .
توپ قلقلی: من دلم می خواهد آنقدر قل بخورم تا به آخر دنیا برسم !
خرگوش گوش دراز: من دوست دارم یک دختر تپلو من را بخرد و با من بازی کند.
ماشین کنترلی: من خیلی دلم میخواهد یک پسر کوچولو من را بخرد و با کنترلم من را به همه جا ببرد.
اینها همة درد و دل های اسباب بازیها نیست فقط یه گوشه از اونه ، مگه نه؟