بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

- پروانه ها با پای خود مزه را احساس میکنند.

ـ  شتر در هنگام تشنگی میتواند 95 لیتر آب را در کمتر از 3 دقیقه بنوشد.

ـ  تعداد افرادی که سالانه از نیش زنبور میمیرند بیشتر از کسانی است که سالانه از نیش مار میمیرند.

- زنبور عسل دو معده دارد: یکی برای انبار کردن عسل ویکی برای غذا.

ـ  سریع ترین عضله بدن انسان زبان است.

- خرسها موجوداتی چپ دست هستند.

- مورچه تنها موجودی است که در مقایسه با بدنش بزرگترین مغز را دارد.

- چشم شتر برای محفوظ ماندن در برابر شنهای صحرا 3 پلک دارد.

نگارش در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  اوقات فراغت کودکان,اوقات فراغت

 اوقات فراغت زمانی است که کودک باید آزادانه به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد. تنظیم زمان و فراهم کردن اوقات فراغت برای کودکان به‌عهده بزرگسالان است.
با اوقات فراغت کودکانمان چه کنیم؟
اوقات فراغت زمانی است که کودک باید آزادانه به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد. تنظیم زمان و فراهم کردن اوقات فراغت برای کودکان به‌عهده بزرگسالان است.
همه ما فصل تابستان را فصل تعطیلی مدارس می دانیم در حالیکه امام خمینی (ره) با یک جمله کوتاه اما زیبا به تعطیلی مدارس معنا بخشیده و فرموده:« مدارس تعطیل می شود اما تعلیم و تربیت هرگز تعطیل نمی شود.» با تکیه بر این کلام پرمعنا باید برای ایام تابستان کودکانمان برنامه ریزی صحیح و درست داشته باشیم.
* کودکان برای رشد خود به تحرک و بازی نیاز دارند. تحرک رمز سلامت کودکان است. بازی‌های پرتحرک سبب تخلیه هیجانی و در نتیجه آرامش کودکان می‌شود.
* جهت پر كردن اوقات فراغت بچه ها نباید آنها را با اصرار به كلاس فرستاد، بلكه می‌توان از خودشان پرسید كه چه چیزی خستگیشان را برطرف می‌كند و آنها را به سمت كارهای مورد علاقه‌شان سوق می‌دهد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

اتل متل موش موشک،

موش موشک بانمک

گربه رو دیده ترسیده

به سوی لونه ش دویده

قایم شده توی سوراخ

با ترس و لرز می گفته آخ

خوب شد که لونه دارم

لونه و خونه دارم

وقتی که گربه رو می بینم

میرم تو لونه م می شینم

گربه میگه میو میو

کجایی تو موش کوچولو

همونجا دم لونه

منتظرم می مونه

نمی دونه موش موشکم؟

شیطون و رند و کلکم؟

گربه رو دشمن می دونم

آروم تو لونه م می مونم

موش موشکم موش موشک

موش موشک بانمک

نگارش در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

این پست تقدیم می شه به تمام شما معلمین عزیز که خواسته بودید نقاشی نهنگ برای سنبن پیش از دبستان هم آموزش داده بشه.امیدوارم مفید واقع بشه.

 

لوازم مورد نیا ز:

 

- مقوا،کاغذ یا پارچه

- رنگ گواش یا آکریلیک

- قلم موی بزرگ

- یک خودکار یا ماژیک

- ظرف یکبار مصرف

 

در ظرف یکبار مصرف رنگ  طوسی یا آبی تیره ( تقریبا سرمه ای) را بسازید.مطابق شکل کف دست را آغشته به رنگ کنید .سپس روی سطح مورد نظر بزنید.

 

 

نقاشی,نقاشی کردن

 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

نخستین کسی که:

شیطان

گناه رادرعالم وجودکرد

حضرت داوود(ع)

زره ساخت وازآناستفاده کرد

حضرت سلیمان(ع)

حمام رااختراع کرد

حضرت ادریس(ع)

لباس دوخت واستفاده کرد

حضرت یوسف(ع)

کاغذراساخت

حضرت سلیمان(ع)

صابون راساخت

حضرت ابراهیم(ع)

ازشلواراستفاده کرد

حضرت شعیب(ع)

ترازو ساخت

حضرت ابراهیم(ع)

مویی که سفیدشد

حضرت اسماعیل(ع)

به عربی سخن گفت

حضرت یوسف(ع)

آزاده بودوبه صورت برده فروخته شد

نگارش در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

دست خط کودکان,خط کودکان

 

خط خوب يکي از مهارت هايي است که بايد از سن کم يعني از دوره ي آمادگي به دانش آموزان آموخته شود در غير اين صورت بخشي از فرايند ياددهي ، يادگيري دچار نقص خواهد شد (آموزش وپرورش بايد از خرد سالي شروع شود زيرا در اين مرحله اگر اموزش صورت گيرد پايدار تر خواهد بود)

از اين رو درک صحيح مکانيسم ها و عواملي که مي توانند باعث مشکلات دست خط شوند ضروري به نظر مي رسد در بسياري موارد ديده شده که مشکلات خوانايي دست خط بدون مداخلات در ماني بر طرف نمي گردد )

 

شرايط موثر بر بدخطي دانش آموزان

گانيه معتقد است که براي يادگيري دو دسته شرايط وجود دارد : شرايط دروني يادگيري و شرايط بيروني يادگيري . البته در بررسي علل بدخطي و بد آموزي خطي دانش آموزان دوره ي ابتدايي علاوه بر عوامل آموزشي و تربيتي و در حقيقت ، کار معلم ، که جزء شرايط بيروني هستند بايد شرايط دروني


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

مهمترین مبادی تاریخ مردم جهان عبارتند از :

 

1- سال خورشیدی:

برابر است با 365 روز و 6 ساعت که زمان گردشی کره زمین به دور خورشید است. سال شمسی (خورشیدی) مخصوص کلدانیان  بوده که بعد از بین رفتن کلدانیان، ایرانیان آن را معمول کردند.

* سال کبیسه:

سال خورشیدی را 365 روز محاسبه می کند و 6 ساعت باقی مانده را روی هم جمع کرده و هر چهار سال یکبار(  24=4×6  )یک روز به سال اضافه می کنند ( 366 روز) و آن را سال کبیسه می نامند.

 

2- سال قمری:

که آن  را هلالی هم  می گفتند، یعنی مدتی که قمر از هلال یک دورِ خود را در مدت 29 روز 12 ساعت و 43 دقیقه می پیماید. یک سال قمری 354 روز است .

 

* مبدأ سال شمسی وسال قمری هجرت حضرت  رسول اکرم (ص) از مکه به مدینه می باشد که این واقعه مهم را مبدأ این دو تاریخ قرار داده اند.

 

3- سال مسیحی یا میلادی:

مبدأ آن  تاریخ تولد حضرت مسیح است. ولادت مسیح، سه شنبه 25 کانون اول برابر با 311 تاریخ اسکندری واقع شده است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد


بازیهای کودکانه

 

این بازی بیشتر شکل نمایشی دارد.یعنی قالب اصلی ان نمایشی ست

همانند بازیهای قبلی مان کودکان را به دو گروه مساوی نفرات تقسیم می کنیم.گروهی در نقش شکارچی و گروهی دیگر در نقش شیر ظاهر میشوند.اگر تن پوش های نمایشی موجود باشد بازی را پر رنگ تر و طبیعی می سازد

با وسائل پیرامون مثل صندلی های پلاستیکی در کلاس که بیشتر هم در دسترس می باشد بین دو گروه یک مرز درست کنید.یعنی تعدادی کودک در این طرف و ان طرف قرار بگیرند

مربی داستان را اینگونه پیش می برد که به کودکان بگوید که هیچ کدام از انان نمی توانند به حریم دیگری وارد شود.مگر اینکه بی اجازه این کار را کنند که به هیچ وجه درست و قابل قبول نیست

حال از کودکان بخواهد تا در قالبهایی که هستند کاری را انجام دهند.تا اینکه گروه شیر ها بخوابند.

در این فاصله ارام ارام شکارچی ها به ان طرف که ما جنگل میدانیم وارد شوند و دست و پای تعدادی از انان را مثلا می بندند وفرار می کنند.

گروهی از شیرها دستان دوستانشان را باز میکنند.و وقتی شکارچی ها بخواب می روند تفنگهایشان را با خود می برند.این کار موجب خشم شکارچی ها می شود و تصمیم می گیرند تا به جنگل حمله کنند

در این فاصله یکی از کودکان بگوید که بسه.جنگ و دعوا خوب نیست.بیایید با هم دوست باشید و هر چی رو که خراب کردید با هم بسازید .و بدین گونه کودکان با کمک هم همه چیز را مثل همان اول درست میکنند.و با هم هورا میکشند و میدانند که دیگر نباید با یکدیگر دعوا و جنگ کنند

بازی در بازی.خلاقیت نمایشی.صلح.دوستی کار گروهی از مشخصات این بازی نمایشی است

نگارش در تاريخ شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

مورچه توانا


می رود به هر جایی

دانه در دهان دارد

مثل نقطه ای ریز است

زنده است و جان دارد

 

در وجود خود دارد

زور و قدرتی بسیار

او نمی شود خسته

از دویدن و از کار

 

تا که گندمی یابد

از زمین حاصلخیز

با دهان کند آن را

مثل تکه های ریز

 

از وسط کند تقسیم

پیش چشم این مردم

تا نروید از انبار

یک جوانه گندم

 

داده حق به این حیوان

علم و فهم و دانایی

کم خوراکی و قدرت

این همه توانایی

 

توی شعر فردوسی

خوانده ام، میازاری

مور ناتوانی را

مثل او تو جان داری

 

نگارش در تاريخ شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

ه عنوان مثال اگر یک کودک ۶ تا ۷ ساله ۲۳ کیلو وزن دارد باید وزن کیف وی با تمام وسایلی که در آن می‌گذارد بیشتر از ۲.۵ تا ۳ کیلو نشود یا اینکه یک کودک ۱۰ ساله که وزنی بالغ بر ۳۰ کیلو دارد وزن کیفش بیشتر از ۳ تا ۴ کیلو نشود. وزن مناسب برای کیف دانش آموزان چقدر است؟ 

سید احمد رئیس‌السادات با اشاره به توصیه‌هایی برای خانواده‌هایی که کودکان آنان برای سال تحصیلی به مدرسه خواهند رفت، اظهار داشت: مهمترین توصیه تهیه کیف و کفش مناسب برای کودکان است و در این زمینه ترجیح این است که صندلی و میز کودکان نیز بر اساس قد و قامت آنان برای پیشگیری از اختلالات اسکلتی قابل تنظیم باشد.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

پرورش و تربیت درست فرزندان، اساسی ترین مسئولیت و وظیفه والدین است، بنابراین لازم است که پدران و مادران با این ظرافت های این وظیفه خطیر به خوبی آشنا شوند، چرا که برخورد نادرست با برخی واکنش ها و اختلال های ساده روانی کودک می تواند پیامدهای بدی داشته باشد.

با اختلال ناخن جویدن کودک خود برخورد کنیم؟  جویدن ناخن یک اختلال و واکنش روانی است که در کودکان معمولا در سنین خردسالی ۵-۴ سالگی آغاز می شود. علت ناخن جوبدن در این سنین اغلب ناشی از هیجانات و اضطراب ها می باشد. ناخن جویدن می تواند روشی برای ابراز دلگیریها و دلخوری ها، دلواپسی ها و یا جلب توجه باشد.
گاهی کودکان ناخن جویدن را از والدین یاد می گیرند و گاهی به علت اضطراب و استرس به این کار رو می آورند. ناخن جویدن


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خواهر و برادر

همه ي والدين اميدوارند كه فرزندانشان به يكديگر عشق ورزيده و احترام بگذارند، يا حداقل از آنها انتظار دارند كه همبازي خوبي براي يكديگر باشند و رفاقت و سازگاري داشته باشند. با وجود اين، سروصداها و برخوردهاي بين فرزندان تنشهاي زيادي در خانه ايجاد مي كند و پدرو مادر را درمانده مي سازد. اما چه كنيم تا فرزندانمان يكديگر را دوست بدارند، همان قدر كه ما دوستشان داريم ؟ و چگونه مي توان كمي صلح و آرامش به فضاي خانه هديه كرد ؟

 

نكات مهمي در باره روابط بين خواهرها و برادرها وجود دارد، ازجمله :

- هريك از فرزندان به طور طبيعي به خواهر يا برادر خود عشق مي ورزند. آنها مي خواهند كه دوست بدارند و دوست داشته شوند.

- همه فرزندان نيازمند توجه و آغوش گرم والدين خود هستند. توجه مستقيم و انديشيدن به نيازها و خواسته هاي آنان و در دسترس بودن والدين از مهمترين نيازهاي كودكان به شمارمي آيند.

- زماني كه والدين به نيازهاي مهم كودكان توجه نكنند، آنها به آسيب ديدگي روحي دچار مي شوند كه به صورت نااميدي و بي اعتنايي بروز مي كند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

کاردستی,آموزش کاردستی

 

 آموزش ساخت تِل ربانی

اگر شما یک تِل پلاستیکی خیلی ساده دارید می توانید به کمک ربان و مقداری چسب حرارتی خیلی سریع آن را تزیین کنید.
سعی کنید تل تان را با ربان های رنگی و در سایزهای مختلف تزیین کنید شما می توانید یک پاپیون بسیار زیبا درست کنید و آن را بالای تلتان به کمک چسب قطره ای بچسبانید.
وسایل موردنیاز
یک تل پلاستیکی
ربان های نازک(قرمز و نقره ای)
چسب حرارتی
 دستورالعمل
1. ابتدا یک طرف ربان قرمز را به کمک چسب حرارتی به داخل لبه ی ابتدایی تل بچسبانید.
2. ربان را دور تل بپیچید، اما باید دقت کنید که فضای لازم برای پیچیدن ربان نقره ای باقی بماند. وقتی شما به لبه ی دوم تل رسیدید به کمک چسب حرارتی ربان را می چسبانید و مقدار اضافی آن را به کمک قیچی جدا می کنید.
3. حالا ربان نقره ای را در جایی که کار را با ربان قرمز شروع کردید بچسبانید.
4. ربان نقره ای را در کنار ربان قرمز بپیچید.
5. در پایان ربان نقره ای را به انتهای لبه ی دیگر تل بچسبانید و مقدار باقیمانده ی ربان را از آن جدا کنید.

نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

مسواک زدن کودکان,مسواک کودک,طریقه مسواک زدن کودک

روش های زیادی برای مسواک زدن شرح داده شده و در مورد کارآیی و تاثیر آنها تبلیغ شده است. این روش ها را می توان بر اساس الگوی حرکت به هنگام مسواک زدن طبقه بندی کرد.

 

1- روش چرخشی roll

2- روش لرزشی vibratory

3- روش دورانی circular

4- روش عمودی

5- روش افقی

روش افقی شاید راحت ترین و شایع ترین روش مسواک زدن باشد. این روش برای کودکانی پیشنهاد می شود که تنها دارای دندان های شیری می باشند و در دوره دندانی مختلط که دندان های دائمی نیز در دهان حضور دارند این تکنیک پیشنهاد نمی شود.

روش چرخشی (roll) کم اثرترین روش می باشد به این خاطر که این روش تنها تولید فشار متناوب به دندان می کند. در حالی که تکنیک های دیگر نیروی مداوم وارد می کنند. استفاده از یک مسواک برقی نیز جایگزین خوب و مشابهی برای مسواک های دستی به خصوص در کودکان است.

در اینجا سه روش برای مسواک زدن ارائه شده است که هر کدام از آنها اگر به نحو مناسبی انجام گردد می تواند کنترل پلاک را به نحو احسن تامین نماید.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

لطیفه های کودکانه, لطیفه, لطیفه های باحال, جک لطیفه, لطیفه کودکانه

 

*به یه نفر میگن : خوابیده آب نخور عقلت کم میشه. میگه : عقل دیگه چیه ؟ میگن : هیچی بابا آبتو بخور .
 
*پدر : بگو ببینم پسر چند تا تک آورده ای ؟ پسر با گریه جواب داد : فقط دوتا . پدر پرسید : از کدام درس ها ؟ پسر گریه اش شدید تر شد و گفت : از شفاهی و کتبی !
 
*دو تا تنبل کنار هم نشسته بودن یکی شون خمیازه می کشه اون یکی بهش میگه : قربون دستت تا دهنت بازه بچه من رو هم صدا بزن!
 
*اولی : از ماشینی که خریدی راضی هستی ؟ دومی : خودم نه ولی مکانیک سر کوچه خیلی راضیه !

 *از یه خنگ می پرسن : می گذاری پسرت بره دانشگاه؟ میگه : اگه به درسش لطمه نخوره ،آره .
 
*بیمار: آقای دکتر! این، آن دندانی نیست که می خواهم بکشم. دکتر: صبر داشته باشید جانم، کم کم به آن هم می رسیم!
 
*دکتر پس از معاینه به بیمارش گفت: همان طور که می بینم سرفه ی شما از دیروز بهتر شده. بیمار گفت: درسته، آخه من دیشب تا صبح تمرین می کردم!
 
*بیمار: آقای دکتر! ریش من درد می کند.
دکتر: چه خورده ای؟
بیمار:نان و یخ.
دکتر: خاک بر سرت که نه غذایت شبیه آدم هاست و نه دردت!

*هواپیما داشت سقوط می کرد همه داشتن جیغ می زدن به جزء یه دیوونه. ازش می پرسن چرا تو ساکتی؟ می گه: مال بابام که نیست، بذار سقوط کنه!
 
*مردی در هوای سرد، اسبی را دید که از بینی اش بخار بیرون می آمد. با خود گفت فهمیدم، پس اسب بخار که می گن همینه!

 
منابع: دهکده دوستی، کتاب قهقهه ممنوع

نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

زرافه و اهو کوچولو
بنام خداوندی که طبیعت را برای لذت بردن افرید
اهو کوچولوی با مادر وپدرش توی یک جنگل بزرگ و زیبا زندگی می کردند این اهو کوچولوی قصه ما خیلی با هوش وزرنگ و شیطون بود و خیلی هم دوست داشت بدونه که توی جنگل حیوانات چکار می کنند وچی می خورند
--------------------------------------------------------
به خاطر همین اهو کوچولو از مادرش اجازه گرفت تا بره توی جنگل بگرده وببینه چه خبره مادر اهو کوچولو بهش گفت مواظب خودت باش و زیاد دور نشو اهو کوچولو گفت باشه مواظب هستم مامان جون
-------------------------------------------------------
اهو کوچولو شروع کرد به رفتن به داخل جنگل که اول یک  خرگوش رو دید سلام کرد وگفت اقا خرگوش شما غذا چی می خورید  خرگوش سلام کرد وگفت هویج و ریشه درخچه های که شیرین هستند رو می خورم  خرگوش گفت
چطور مگه چرا این سوال رو می پرسی اهو کوچولو اهو کوچولو گفت می خوام بدونم غذا چی می خوری وبعد هم خداحافظی کرد از خرگوش وبه گردش خودش توی جنگل ادامه داد
--------------------------------------------------------
همین جوری که داشت می رفت طوطی رو دید که بالای درخت روی شاخه نشسته بود به طوطی سلام کرد وگفت شما غذا چی می خورین طوطی سلام کرد به اهو کوچولو  وگفت ما میوه درختها و دانه ها رو می خوریم طوطی هم گفت  چطور مگه چرا  پرسیدی اهو کوچولو هم گفت که می خوام بدونم که حیوانات دیگه چی می خورند و خدا حافظی کرد و به راه خودش توی جنگل ادامه داد
-------------------------------------------------------
که به یک زرافه رسید و به زرافه سلام داد گفت شما غذا چی می خورین  زرافه سلام کرد و گفت برگهای بالای درختها رو که تازه هستند می خوریم اهو کوچولو یک نگاه کرد به درخت وگفت من هم می خوام مثل تو اون برگی که روی درخت است رو بخورم زرافه گفت نمی تونی تو گردنت مثل من بلند ودراز نیست .اهو کوچولو شروع کرد به سعی کردن تا برگی که روی درخت بود را بخورد اما نمی تونست به خاطر همین ناراحت وخسته شد زرافه گفت دیدی نتونستی اهو کوچولو خیلی با ناراحتی گفت اره حق با تو بود زرافه گفت ناراحت نباش  می خواهی اون برگ رو بخوری اهو کوچولو گفت اره     زرافه سرش رو بلند کرد وبرگ رو از درخت کند وبه اهو کوچولو داد اهو کوچولو برگ رو گرفت واز زرافه تشکر کرد زرافه گفت  که خدا هر حیوانی رو با خصوصیات  خودش افریده اهو کوچولو حرف زرافه رو تایید کرد وگفت دیگه باید برم خونه بیش مادرم که نگران نشه از زرافه  باز هم تشکر وخداحافظی کرد و به طرف خونه حرکت کرد وقتی خونه رسید تمام ماجرا رو که براش پیش اومده بود به مادرش گفت.مادر اهو کوچولو براش غذا اورد تا بخوره واهو کوچولو هم تشکر کرد  وبعد از غذا اهو کوچولو رفت تا بازی کنه

نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تمرین دوستی در کودکی

کودک

 


برای كودك آسان است كه در محیط خانه پر شور باشد. او با عشق و تایید والدین خود احاطه شده و احساس امنیت می‌كند. با این وجود وقتی او بزرگ می‌شود وضعیت فرق می‌كند. او باید بتواند با گروه همسال خود رابطه برقرار کند و الفبای دوست یابی را تمرین کند. دوستان و نحوه ی برقراری ارتباط در آینده ی کودک تاثیر زیادی دارند.


 

 

 

 

ما انسان ها همیشه به دوست نیاز داریم.زندگی در دنیای پر اضطراب و دغدغه ی امروز نه تنها این نیاز را کم نکرده بلکه نیاز به وجود کسی که بتوانیم با او ارتباطی دوستانه داشته باشیم بیشتر حس می شود.دوستی به رغم ظاهری ساده، موضوعی بسیار پیچیده است. از جمله تعاریفی که برای دوستی می‌توان ذکر کرد :‌

 تعامل بین دویا چند نفر است به نحوی که در همدیگر اثر گذاشته و آنان را به تفکر وعمل سوق دهد.دوستی پیوندی داوطلبانه بین دو نفر است که مناسبات انسانی و بین فردی از خصوصیات پیچیده آن است. اما دوستی در دوران کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است.تمرینی است برای دوستی های نوجوانی و جوانی که بی نهایت در روند زندگی فرد تاثیر دارد.

دوستی به کودکان کمک می کند تا مهارت ها عاطفی اجتماعی خود را گسترش دهند. آنها از داشتن روابط صمیمی و نزدیک با همسالانشان، به نکات و ارزش هائی پی می برند که نمی توانند از بودن با والدین و اعضاء بزرگسال خانواده شان بیاموزند. برای مثال، آنها یاد می گیرند که چگونه باید با دیگران رفتار کنند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

می توان این موضوع را نادیده گرفت که بازی و اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم تلقی می شود به طوری که آنها بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند. از طرفی کودکان زمان بازی را بسیار دوست دارند و این زمان را بر هر چیز دیگری مقدم می دانند. البته انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند بهترین و مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی، اسباب بازی های آموزشی است چرا که این گروه از اسباب بازی ها موجب پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهمتر از همه یادگیری در کودک می شود و او را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می کند.

کودک

اما در این مقاله قصد داریم در مورد نوع دیگری از اسباب بازی ها یعنی اسباب بازی های بیرونی صحبت کنیم. منظور از اسباب بازی های بیرونی، ابزارهای بازی است که در هوای آزاد مورد استفاده قرار گرفته و در پارکها، حیاطهای مهدکودک و حتی برخی از خانه ها وجود دارند. این اسباب بازی ها، بخاطر ویژگی های منحصر به فردی که دارند در مکانهای بسته و اتاق قابل استفاده نبوده و حتماً نیازمند فضای باز هستند. تاب، سرسره، الاکلنگ، موتورها و ماشینهای شارژی یا حتی بنزینی، ... همه جز این دسته از بازی ها هستند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تربیت دینی باید از کودکی آغاز شود.

پرورش پیش دبستانی ها در محیط مکتبی جدید

آموزش های پرورشی و تربیتی باید از سنین پیش دبستانی آغاز شود. راههای متفاوتی برای آموزش های تربیتی به خردسالان وجود دارد اما ایجاد محیطی دینی، بهترین روش تربیت پیش دبستانی ها است. فراموش نکنیم که «محیط» یکی از موثرترین عوامل تربیت صحیح یا ناصحیح کودکان است حتی اگر با چیزهایی مواجه شود که قدرت فهم کامل آن را نداشته باشد.کودک امروز انسان بالغ فرداست و برخی آموزه های دوران کودکی را در بزرگسالی درک خواهد کرد و می تواند چراغ هدایت او باشد.

ایجاد محیط دینی

مهد کودک ها و پیش دبستانی ها باید این نکته را مدنظر داشته باشند که اینجا یک کشور اسلامی است و آموزه های تربیتی، طبیعتاً باید مبتنی بر دین باشد. با مقوله ی تربیت دینی نباید باری به هر جهت رفتار کرد. به صرف واداشتن کودکان به فرستادن چند صلوات، نمی توان ادعا کرد محیطی دینی در مهد کودک یا پیش دبستانی به وجود آورده ایم. اگر می خواهیم محیط دینی برای کودکان ایجاد کنیم باید بدانیم که آموزش قرآن، در هر سنی بهترین آموزش است اما برای هر مقطع سنی، روشی خاص باید اعمال شود. کودکان قصه و بازی را خیلی دوست دارند بنابراین ایجاد بازیهای قرآنی با استفاده از ابزار و وسایل مخصوص، روشی موثر در آشنا کردن پیش دبستانی ها با قرآن و آموزه های آن است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آموزش ریاضی به کودکان دبستانی

هدف اساسی هر نظام آموزشی این است که مهارت های لازم را به افراد ارائه کند تا بتوانند به عنوان عضوی مفید نقش موثری در جامعه ایفا کنند. با توجه به ویژگی های جامعه امروز ریاضیات در ارائه این مهارت ها سهم بسزایی دارد . چراکه ریاضیات با مشاهده ،سنجش ،محاسبه ،تحلیل ،استنباط ،قیاس ،اثبات و پیش بینی سروکار دارد و به عنوان یک نظام ارتباطی به ما کمک می کند تا فهم دقیق و درستی از الگوها و استدلال ، به دست آوریم.

امروزه هدف آموزش ریاضی در دوره ابتدایی به طور کلی تغییر کرده و دیگر بر یادگیری صرف چهار عمل اصلی تاکید نمی شود. زیرا ماشین حساب ها امروزه این کار را انجام می دهند. هم چنین روش های سنتی آموزش ریاضی نیز که روی تمرین و تکرار ،محاسبه و حفظ تاکید می کردند تا حدود زیادی دستخوش تغییر شده اند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

يك متخصص تغذيه با بيان اينكه گرسنگي تنها روي حافظه كوتاه مدت تاثير‌ مي‌گذارد و روي حافظه بلندمدت اثري ندارد، افزود: مطالعات مختلف اثبات كرده است كه بين مصرف صبحانه و حافظه كوتاه مدت ارتباط مستقيمي وجود دارد و كودكاني كه يك هفته بدون صبحانه به مدرسه مي‌روند بعد از يك هفته در مواردي كه به حافظه كوتاه مدتشان ربط داشته باشد با كاهش نمره مواجهند.

دكتر خديجه رحماني عضو هيات علمي دانشكده تغذيه و صنايع غذايي و انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي دانشگاه شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين رابطه اظهار كرد: صبحانه حتما بايد در ساعت شش ونيم تا هفت ونيم صبح و حداكثر تا ساعت هشت مصرف شود و نبايد اين‌گونه باشد كه فرد در هر ساعتي كه از خواب بيدار شد صبحانه بخورد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

نگارش در تاريخ دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

کودکان و امام خمینی (ره)

 

کودکان و امام خمینی (ره)

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

نگاهی به رفتارهای خانوادگی امام خمینی(س)

 

اگر زمانی وارد اتاق امام(س) می شدیم و ایشان مشغول خواندن قرآن بودند؛ از ما اجازه می گرفتند که خواندن آن صفحه را تمام کنند و بلافاصله آن صفحه را تمام می کردند و بعد به ما اظهار محبت می فرمودند.

رفتارهای خانوادگی امام خمینی

 

آهسته راه می رفتند تا کسی بیدار نشود


خانم امام می گفتند: «بنده تا یاد دارم و در طول زندگی مشترک با ایشان هر شب (همیشه) به نماز شب می ایستادند و سعی داشتند که مزاحم من یا بچه ها نباشند. حتی یک شب هم ما به خاطر نماز شب آقا بیدار نشدیم، مگر این که مثلاً خودمان بیدار بودیم. مسافرت هم که می رفتیم آقا برای نماز شب که بیدار می شدند، طوری حرکت می کردند و آهسته راه می رفتند و وضو می گرفتند که مزاحم دیگران نبودند.1


تنها جلوی پایشان روشن بود


در دل شب هنگامی که امام برای نماز شب برمی-خاستند، لامپ را روشن نمی کردند، بلکه از یک چراغ قوه ی بسیار کوچک استفاده می کردند که تنها جلوی پای ایشان را روشن می کرد. امام به آرامی راه می-رفتند تا دیگران بیدار نشوند.2


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 12 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد


 

تاثیر و نقش بازی والدین با کودکان در خلاقیت

 

از گذشته های دور نسبت به بازی نگرش های مثبت و منفی وجود داشته است. عده ای بازی را صرف بی هدف انرژی های انباشته شده، لذت آنی و... رفتارهای زائد و بیهوده تلقی کرده اند در حالی که برخی آن را زیباترین و پاک ترین فعالیت در جهت شکوفایی و رشد کودک می دانند.

 

 

بازی یکی از نیازهای اساسی کودکان و مهم ترین و اساسی ترین فعالیت کودک به شمار می رود که در عین سرگرم کردن کودک، کارکردهای مهم دیگری را دارا است که هریک از این کارکردها به جنبه ای از زندگی کودک مربوط می شوند که او را برای ورود به زندگی بزرگسالی آماده می سازد.

 

میل به بازی فقط مخصوص کودکی است و با آنکه این میل کم کم در سنین بالا کاهش پیدا می کند و کارهای مهمی جای آن را می گیرد ولی به اعتقاد روان شناسان تا سال های پایانی عمر نیز تمایل به بازی در انسان وجود دارد هر چند شکل، ظاهر و هدف بازی عوض شده باشد. برای درک چگونگی این میل باید در بازی کودکان مشارکت نمود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 12 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

افسردگی در کودکان

نکات کوتاه ، اما کاربردی کودکان

کودکان به هیچ وجه در برابر عواطف شدید و حوادث تتش‌زا که ممکن است به افسردگی منجر شوند، مصون نیستند. برخی ار نشانه‌های بروز افسردگی در کودکان اینها هستند:

از دست دادن اشتها، یا کاهش وزن.

از دست دادن میل به بازی کردن.

از دست دادن اعتماد به نفس یا عزت نفس.

بی‌علاقگی کلی به خود، اعضای خانواده یا فعالیت‌هایی که زمانی مورد علاقه کودک بودند.

عدم تمایل به رفتن به مدرسه.

تغییرات قابل‌توجه در عادات خواب و خوراک. بروز مکرر یا طولانی مدت علائم جسمی مانند دل‌درد یا سردرد.

حملات مکرر خشم یا پرخاشگری.

نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بازی کودکان

 
 

 
 

بازی عبارت است از هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی انجام شود و موجب کسب لذت و برآورده شدن نیازهای کودک گردد. کودکان، نقاط قوت و ضعف خود از جمله تمایل به فرمان دادن یا فرمان بردن، تهاجم یا تسلیم، اجتماعی بودن یا منزوی بودن و همچنین احساسات دوستانه یا خصمانه، افسردگی یا شادی، امیال و آرزوهای خود را از طریق بازی نشان می دهند. کودکان به بازیهای متفاوتی می پردازند که هر کدام از بازیها نشان دهنده یکی از احساسات آنها می باشد. کودکان برای بیان رفتارهای پرخاشگرانه خود به بازیهایی می پردازند که در آن بتوانند با حمله و تخریب پدیده های عادی و معنوی راهی برای بروز خشم خود پیدا کنند. همچنین برای بیان آرزوها و امیال خود به رویا و تخیل می پردازند و برای رسیدن به هرآنچه که آرزو دارند خود را با بازیهای تخیلی سرگرم می کنند و سرانجام برای ساخت و پیدا کردن نقش مورد علاقه خود به بازیهای تقلیدی می پردازند. در ادامه انواع بازی کودکان شرح داده می شوند.

 
 

 

بازی کودکان

 

 

انـــــواع بـــــازی کودکـــــان

 

 

 

بازیهای جسمی:

 

 

 

بازیهای جسمی از قدیمی ترین انواع بازیها هستند. کودک برای خارج ساختن نیرو ( انرژی ) اضافی بدن خود و یا رهایی از خمودگی و خستگی، اوقاتی را به بازیهای جسمی اختصاص می دهد. از مشخصات این بازی، نیاز به محیط مخصوص بازی و توان جسمی کودک در اجرای بازی است. بازیهای جسمی می توانند هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی و یا ترکیبی از هر دوی آنها انجام گیرند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بهترین روش برای معرفی علوم به خردسالان چیست؟
برای خردسالان، مقوله ی علم، به معنای اکتشاف فعالانه و متمرکز اشیا، مواد و رویدادهای پیرامون است. ما با فراهم کردن محیطی با مواد جالب، برای کشف علمی با آن ها همراهی می کنیم. بهترین "مواد علوم" آن هایی هستند که ساده باشند، اما محدود نباشند و کودکان را به آزمایش های مختلف و پرسش های گوناگون برانگیزند. برای نمونه، یک ظرف حباب صابون با نی حباب ساز برای کودکان این امکان را فراهم می کند که درباره ی حباب مطالبی بیاموزند. اما مواد و وسیله های دیگری که می توان با آن ها حباب ساخت، مانند فنجان هایی با آب صابونی و نی و سطوحی که حباب های نصفه می سازند، به کودکان کمک می کنند که با دقت و تمرکز بیش تر و زمان بلندتری به اکتشاف درباره ی حباب بپردازند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

هفت روش برای تشویق کردن کودکان به بروزخلاقیت های خود

 کمابیش همه ی کودکان علاقه مند به خلق و نمایش چیزهای تازه هستند تا بتوانند اعتماد به نفس خود را تقویت کنند. شما می توانید با پشتیبانی از کودک و همکاری با او، خلاقیت او را پرورش دهید.

  • بزرگ ترین پشتیبان فرزندتان باشید. او را به خاطر اینکه بی همتاست، تحسین و تشویق کنید.
  • در باره ی او پیش داوری نکنید. اطمینان پیدا کنید که فرزندتان هنگام بروز استعدادهایش احساس راحتی و آزادی می کند.
  • همراه با فرزندتان جنبش و حرکت داشته باشید. هنگام خواندن داستانی با او، از خودتان احساس و حرکت نشان دهید تا داستان، واقعی ترجلوه کند.
  • از ابزار گوناگون استفاده کنید. وسایل جالب و خنده دار دم دست داشته باشید تا حس بازیگری در فرزندتان تقویت شود.
  • از صدا بهره بگیرید. هنگام خواندن کتاب با فرزندتان با یکدیگر صدا سازی کنید.
  • خودتان را رها کنید. رادیو را روشن کنید  یا آهنگ مورد علاقه ی فرزندتان را بگذارید و تا وقتی که می توانید با او برقصید.
  • فعال باشید. با نشان دادن احساس آزادی و راحتی در رفتارتان، خود به خودبه فرزندتان نشان می دهید که آزادی بروز این احساسات چقدر می تواند سرگرم کننده باشد.

نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد


 
کودک پیش دبستان: ازخط خطی کردن تا نوشتن جمله‌ها!
 

کودکان دردوران پیش از دبستان، همان قدر که وانمود می کنند می تواننند بخوانند، به نوشتن هم وانمود می کنند. آن ها اغلب نوشتن را با گذاشتن علامت هایی روی کاغذ آغاز می کنند. آن ها این علامت ها را نوشته می نامند. آن ها با خط خطی کردن کاغذ به شکل یک فهرست، کشیدن خطوط و دایره و پرکردن صفحات با علامت های مختلف، طرح هایی می کشند و آن را یکداستان می نامند.

در مهدکودک به تدریج اشکال هدف دارتر و شبیه تر به حروف واقعی می شوند و کمتر اتفاقی هستند. درپایان یک سال آموزشی در مهدکودک، بسیاری از کودکان می توانند اسم خود و جمله های ساده ای مانند "دوستت دارم" را بنویسند.
بچه ها بیشتر از علامت های نوشتاری در بازی های خیالی شان استفاده می کنند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  • قصه گویی و داستان خوانی اگر به روش درست انجام شود،‌کودک را به کتابخوانی علاقه مند خواهد کرد.
  • برای برنامه کتابخوانی روزانه کتا ب های مناسبی که کودکان از آن ها لذت ببرند،‌ برگزینید.
  • برای هر برنامه کتابخوانی فعالیت های گوناگون هنری همچون نقاشی و نمایش تدارک ببینید.
  •  كودكان در این دوره بسيار كنجكاو هستند و پیوسته می خواهند جهان پيرامون خود را کشف کنند. کتاب هایی برگزینید که به کنجکاوی آن ها پاسخ گوید.
  • كودك در مرحله سنی پيش‌دبستانی تخيل بسيار بالا‌يی داردو داستان‌های فانتزی را به سبب تخيل نيرومندی كه در آن‌ها به كار رفته، بسيار دوست دارد. برای پاسخ به این نیاز کودکان کتاب‌های تصويری تخیلی مناسبی را برای خواندن برگزینید.
  •  بخش بزرگی از کتاب های تصویری ویژه کودکان پیش دبستانی است. کتا ب های تصویری دارای گونه های مختلفی هستند. مربیان کودکستان ها باید همه ی این گونه ها را بشناسند و با شیوه ها ی سهیم شدن کتاب های تصویری با کودکان آشنا شوند.

نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

به نام خدا

داستان یک ضرب المثل:گر ملک اینست و همین روزگار                زین ده ویران دهمت صدهزار

روزی انوشیروان پادشاه ساسانی  همراه با وزیرش بزرگمهر حکیم،از کنار روستایی می گذشتند.خانه های روستا

خراب و ویران شده و مردمش آواره شده بودند.صدای آواز دو جغد به گوش شاه و وزیرش رسید.انوشیروان از بزرگمهر پرسید:« به نظر تو این دو جغد باهم چه می گویند؟»

بزرگمهر که همیشه می خواست شاه  را متوجه وظیفه و مسئولیت هایش نماید  از فرصت استفاده کرد و پاسخ داد:« پادشاها، یکی از این دوجغد دارد  دختر جغد دیگر را برای پسرش خواستگاری می کند.»

جغد

جغد

 

شاه خندید و گفت:«چه جالب!مگرجغدها هم شیربها و مهریه می گیرند و دخترشان را شوهر می دهند؟»

بزرگمهر پاسخ داد:« بله  این دوجغد هم دارند برسر شیربها چانه می زنند.»

شاه با کنجگاوی پرسید:« خوب چه می گویند؟»


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

روش پرورش خلاقیت در کودکان

روش بازی با اشکال و خطوط

این روش برگرفته از آزمون های خلاقیت و با هدف افزایش سیالی،‌ انعطاف پذیری و ابتکار در کودکان طراحی شده است.

 سیالی راه حل های متعدد در حل مسئله است که از طریق رابطه معنی دار بین فکر و اندیشه و بیان به دست می آید و بنابراین هر چه پاسخ ها افزایش یابد، سیالی بیشتر است.

انعطاف پذیری فکر توانایی تفکر به راه های مختلف برای حل مسئله جدید است. تفکر انعطاف پذیری الگوی جدیدی برای اندیشیدن طراحی می کند و فکر دائم تغییر مسیر می دهد.

ابتکار، توانایی تفکر به شیوه غیر متداول و خلاف عادت رایج مبتنی بر ارائه جواب های غیر معمول و زیرکانه به مسائل است.

در تداوم استفاده از این روش می توانید از شکل های گوناگون دیگر استفاده کنید. همچنین تصاویر را روی کاغذ بریده و از کودک بخواهید با تکمیل آن یک آن یک شکل غیر معمول تهیه کند. می توانید از کودک بخواهید پس از تکمیل اشکال و خطوط نامشان را زیر آنها بنویسند. هر چه اسم عجیب تر باشد بهتر است. مجموعه هایی مانند اشکال نا منظم ، سه شکل این همه نقاشی،‌خط به خط نقاشی و ... فرصتی فراهم می آورد تا کوکان قدرت انعطاف، سیالی،‌همچنین ابتکار خویش را افزایش دهند، زیرا آنها به راه های مختلفی فکر کنند که می توان با اشکال کار کرد.

فکر تازه منجر به جان بخشیدن به خطوط و افزایش قدرت ابتکار می شود.

منبع : راهنمای پرورش خلاقیت در کودکان
تالیف: دکتر افضل السادات حسینی

نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

کادوی پیچی هویجی

 

کادوی هویجی

 امروز با هم یاد می گیریم که چطور یک تعداد آب نبات را با وسایلی ساده کادوپیچ کنیم و به یک دوست کوچک و یا هم سن خود هدیه دهیم.

 

وسایل مورد نیاز

آب نبات های پرتغالی رنگ

کیسه فریز

دستمال کاغذی سبزرنگ

ربان

 

دستورالعمل

ابتدا کیسه فریز را به اندازه ی یک دوم یا دو سوم پر از آب نبات های پرتغالی رنگ کنید.

حدود 3 سانتی متر بالاتر از قسمت پر را با قیچی ببرید.

یک دستمال کاغذی سبز رنگ بردارید و برش های یک اندازه روی آن بزنید آن ها باید به شکل نوارهای یک اندازه باشند ولی نباید از هم جدا شوند.

دستمال کاغذی را جمع کنید و آن را درون کیسه فریزر قرار دهید. سپس کیسه را به کمک یک ربان ببندید.

حالا کاردستی شما آماده است و شما می توانید این آب نبات های خوشمزه را که حالا به شکل هریج درآمده به دوستتان هدیه دهید.

امیدوارم از این کاردستی خوشتان آمده باشد و لذت برده باشید.

نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تاب تاب تاب بازی
خدای من چه نازی
خدای خوب و دادار
خودت منو نگهدار
خدای مهربونم
با مادرم می خونم:

که این همه قشنگی

گل های ناز رنگی
خندیدن و محبت
سفره ی پر برکت
خورشید و ماه و شبنم
یا بارونای نم نم
هدیه ی تو به ماهاست
بودن تو چه زیباست

××××

مامان که نازنینه
فرشته ی زمینه
همش بوسم میکنه
گاهی لوسم میکنه
بهم میگه همیشه
خدا نخواد نمی شه!
میگه خدا می خنده

همیشه روی بنده
ما همه بنده هاتیم
تا همیشه باهاتیم
درست مثل اماما
علی حسین و زهرا
امام حسن و باقر
امام صادق شاکر
امام کاظم خندون
امام رضا- مهربون

امام جواد و هادی

با مهر خدادادی
امام عسکری ناز
مشغول راز و نیاز
با خدای مهربون
خدای هفت آسمون!
دخترک خوشگلم؟
گوش میدی جون دلم؟!
بعد امام عسکری
میشه امام آخری!
که آقای زمینه
نجیب و نازنینه
ما رو همه می شناسه
به دادمون می رسه
برا همه آدما
همش می کنه دعا
از طرف خدا جون
می شه مراقبمون
می دونی اسمش چیه/
اسمش امام مهدیه

اگه خدامون بخواد
قراره یک روز بیاد
بشه آقای همه
بخنده یک عالمه!
❤شکلکهــای جالـــب آرویــــن❤

نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

پازل حالات مختلف چهره

 

http://www.auntannie.com/FridayFun/MixandMatch/MMSet440.jpg

به راحت ترین و بی هزینه ترین روش


حالات مختلف چهره را به کودکان آموزش دهید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

کاردستی حیوانات

با بشقاب یکبار مصرف

 

Horse   

Frog

Cow


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد


«شهرما خانه ی ما»

 

من

آقای رفتگرم

زباله هارو می برم

هرشب میام درِخونه ها

سراغ اون

زباله ها

که ریخته توی کیسه ها

کیسه هارو برمی دارم

داخل ماشین میذارم

اگه زباله جمع نشه

باعث بیماری می شه


یادت باشه شعارما:

«شهرما خانه ی ما»


شاعر:مهری طهماسبی دهکردی