بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

اسباب بازی به فعالیت های خلاقیت آمیز کودکان کمک می کند

 

 


انتخاب نوع اسباب بازی به تقویت ذهن خلاق در کودکان کمک می کند .


کودکان بازی را بسیار دوست دارند و این زمان را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند . انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. اغلب خانواده ها وقتی به مغازه های فروش اسباب بازی مراجعه می کنند، سعی دارند از بین اسباب بازی های خشن و تفریحی، اسباب بازی هایی را خرید کنند که ذهن کودکان را به خلاقیت وادار کند. بنابراین، بازی های فکری و آموزشی در میان سایر اسباب بازی ها یک سر و گردن بالاتر قرار دارند. با این حال، با ورود رایانه و بازی های رایانه ای، هم اینک کودکان و نوجوانان دوست دارند به جای بازی با وسایل تفریحی و ورزشی، به این نوع بازی های دیجیتالی بپردازند. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

خلاقیت در بازی

 

 

یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست

.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.

 

بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...

 

لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 1)      بازیکنان دو به دو روبروی هم می ایستند.

2)      مربی می گوید بهار، بازیکنان پشت به پشت هم می ایستند و دستهای خود را بالا می برند و با هم یک درخت می سازند.

3)      مربی می گوید تابستان، بازیکنان روبروی هم می ایستند دستهای خود را طوری که گویا میوه ای در دست دارند در هوا نگه می دارند.

4)       مربی می گوید پاییز، بازیکنان به سمت چپ خود رفته و دست راست خود را هم عرض شانه خود نگه می دارند.

5)       مربی می گوید زمستان، بازیکنان به سمت راست خود رفته و دست چپ خود را هم عرض شانه خود نگه می دارند.

 

اهداف

روانی – حرکتی: کوتاه کردن زمان عکس العمل نشان دادن، چابکی، انعطاف پذیری

شناختی: آشنایی با فصل ها، جهت ها (سمت چپ، پشت، رو به رو و سمت راست)

اجتماعی-عاطفی: همکاری، پیروی از قانون، ایجاد دوستی

نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

شیرِ رنگی اسرارآمیز
شیرِ رنگی

 

دوستان عزیز اگر شما به مقداری شیر، رنگ خوراکی اضافه کنید تنها به یک چیز ساده احتیاج دارید تا آن را به چرخ رنگی در حال چرخش تبدیل کنید. پس با ما همراه باشید تا این آزمایش ساده و جالب را یاد بگیرید.

وسایل موردنیاز

شیر

رنگ خوراکی

مایع ظرفشویی

اسفنج

بشقاب

 

دستورالعمل

1. مقداری شیر در بشقاب بریزید تا تقریباً بشقابتان پر شود.

2. مقداری رنگ خوراکی روی شیرتان بریزید.

3. اسفنج را در مایع ظرفشویی بزنید و در بیاورید.

4. حالا اسفج تان را به شیر(در مرکز بشقاب) بزنید.

5. شیر را به چرخش درنیاورید، چون لازم نیست. رنگ ها خود به چرخش درمی آیند به محض این که مایع شوینده با شیر تماس پیدا کرد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  بازیهای الفبایی و شمارشی انجام دهید و لطیفه های ساده و جملات ساده ای را که تلفظ آنها

دشوار است ( مثل " امشب شب سه شنبه س " ) به او یاد بدهید.

      

 

بازیها و فعالیتهای بدنی:

فعالیتها و بازیهایی که محور آنها موسیقی است، مثل اتل متل توتوله و عمو زنجیرباف ، و بازیهای

مثل نون بیار کباب ببر ...

فعالیتهای هنری:

کودک را با کار چاپ با سیب زمینی و ساخت مهرهای ساده با هویج و اسفنج آشنا کنید.

بازیهای داخل یا خارج از منزل:

از کودک بخواهید کار تزئین شیرینی ها و ساندویچ ها، تزئین غذا با برشهای موز و خیار و چیدن

میز را انجام دهد. در این کارها او را به گرمی تشویق کنید. فعالیتهای مربوط به طبیعت مانند تبادل

نظر در مورد طلوع و غروب آفتاب، رنگین کمان، و ستاره ها، جمع آوری برگها و گلها، کاشتن بذر

گیاهان و ...


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

بازی های خلاق کودکان

 

آیا می دانید بازی های کودکان تاثیر بسیار زیادی بر هوش و استعداد آینده آنها خواهد داشت؟در این مقاله به شش نوع از این بازی ها می پردازیم
شن ‌بازی
وسایل مورد نیاز:جعبه شن یا رفتن به کنار ساحل
روش انجام کار:کودک دست‌هایش را داخل شن فرو می‌کند.وقتی خوب دست‌هایش پوشیده شد،از او بخواهید سعی کند تا انگشتان دو دستش از زیر شن‌ها همدیگر را بگیرند.همچنین از او بخواهید تا دست‌هایش را در زیر شن‌ها تکان بدهد.در مرحله بعد می‌توانید روی پاهای او را هم شن بریزید و همین فعالیت را با پاهایش انجام دهید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

خلاقیت در بازی

مرحله آموزش مجسم ( عینی ) : در این مرحله که اولین و اساسی ترین مرحله آموزش است، باید اشیاء مختلف را در دسترس کودک قرار داده تا او بتواند آنها را مشاهده، دست ورزی و تجربه کند و در حین عمل و تجربه با آنها، مفاهیم مورد نظر را دریافت نماید.

 

نمونه: برای آموزش مفهوم پرنده، کودک در کنار مادر و یا پدر دست به پرنده اهلی می زند، پر آنها را لمس می کند، تعداد بالها، پاها، منقار و ... را می شمارد. دانه خوردن او را نگاه می کند و به این ترتیب یک سری مفاهیم را در ارتباط با پرنده فرا می گیرد.



مرحله آموزش نیمه مجسم ( تصویری ):
 در این مرحله اشیاء نزد کودک حاضر نیستند و او نمی تواند آنها را لمس و تجربه کند اما تصاویر آنها را می بیند.

آموزش از طریق تصاویر ( عکس ، پوستر، کتاب، مجله، فیلم و .... ) باید زمانی صورت گیرد که کودک قبلا" آن مفاهیم را به طور عینی و عملی دریافت کرده باشد و حالا برای استمرار و تداوم یادگیری از تصاویر و الگوها استفاده کند.

 

نمونه : در این مرحله می توان تصویر چند پرنده را به کودک نشان داد و مفاهیم مربوط به آن را به کودک یادآوری کرد.



مرحله ذهنی: این مرحله از آموزش بر ذهنیات و تصورات ذهنی کودک تکیه دارد. زمانی که کودک مفهومی را از طریق عینی و مجسم فرا گرفت و سپس از طریق تصاویر هم استمرار یافت و تکرار شد می توان برای تکرار و تمرین به طور ذهنی پرسش و پاسخی هم انجام داد.

 

نمونه : می توان از کودک پرسید پرنده ها چه شباهتی به هم دارند؟ یا اینکه پرنده ها چند تا بال دارند؟ و....

 

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد