بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 آموزش مفاهیم ساده ی ریاضی و علوم با کمک اسفنج (برای ٣ -٥ سال)

اسفنج ها در هر اندازه و شکلی برای تجربه کردن مفاهیم ریاضی و علوم بسیار مناسب هستند. کودک تان می تواند مفاهیم خشک/تر، سنگین/سبک، سخت/نرم را با کمک اسفنج بفهمد. درک این مفاهیم متضاد یا نسبی، راه ساده ای برای یادگیری خاصیت های فیزیکی پایه، همانند حالت های مختلف اجسام و فرآیند تغییر و علت و معلولی است. کودک شما می آموزد که چگونه آب، ماهیت اولیه ی اسفنج را تغییر می دهد. او تغییرات بافت، شکل، اندازه و وزن را که از مفاهیم مهم ریاضی در وزن کردن و اندازه گیری به شمار می آیند، مشاهده می کند. البته از اسفنج ها به عنوان ابزار هنری برای نقاشی کردن و چاپ کردن هم استفاده می شود. بیش از همه، ویژگی نرم و ارتجاعی اسفنج، از آن یک ابزار بازی مناسب برای کودکان می سازد.

پس با یک اسفنج، این فعالیت های ساده و سرگرم کننده را انجام دهید:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 کتاب کودک و نوجوان: کلیدهای پرورش خلاقیت هنری در کودکان و نوجوانان

پدیدآورندگان
نویسنده: 
 Sasan Striker, Sally Warner
 سوزان استرایکر و سالی وارنر
برگردان: 
 اکرم قیطاسی

کلیدهای پرورش خلاقیت هنری در کودکان و نوجوانان. نویسنده: سوزان استرایکر و سالی وارنر. مترجم و گردآورنده: اکرم قیطاسی. تهران: صابرین، کتاب های دانه، ۱۳۸۳. ۲۶۶ ص. ۳۵۰۰ تومان.

مارگریت مید می گوید: میزان برتری یک تمدن، در چگونگی رفتارش با کودکان نهفته است.
بی شک نقاشی، طراحی، چاپ، پیکره سازی، کشف شکل ها، رنگ ها، مفاهیم و ... از جمله فعالیت هایی ست که نه تنها برای کودک بسیار لذت بخش هستند، بلکه می توانند دریچه ای باشند به سوی کشف جهانی متفاوت و پر از شگفتی و خلاقیت.
خط کشیدن، آغاز مرحله نوشتن و خواندن است. افزون بر این هنر به شکل گیری شخصیت،و بالا بردن اعتماد به نفس، استقلال و قدرت تصمیم گیری کودک یاری می کند. با درک این موضوع و تغییر نگرش ما درباره ی مفهوم هنر و هنر کودک، اهمیت نخستین تجربه های هنری کودک صد چندان می شود و ما را به یافتن راهکاری برای برخورد با او و ایجاد فضایی سالم برای تربیت کودکی خلاق یاری می کند.

نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 پرورش مهارت های فکری کودکان برای یادگیری و خواندن

هرچه کودکان درباره ی دنیای پیرامون خود بیشتر بدانند، یادگیری و خواندن در مدرسه برای شان آسانتر خواهد بود. شما نقش مهمی در کمک به کودکان برای فراگیری و روش استفاده از اطلاعات جدید، ایده ها و واژگان در یادگیری دارید و می توانید به کودکان کمک کنید بین آنچه که تازه آموخته اند و دانسته های پیشین خود پل ارتباطی برقرار کنند.

ضرورت دارد کودکان بتوانند:

  • اشیا را شناسایی کنند و عملکرد آن ها را بدانند
  • درباره ی جهان پیرامون خود آگاهی به دست آورند

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 چگونه توانایی خواندن کودکی را که به زودی خواندن را آغاز خواهد کرد ارزیابی کنیم؟

چگونه فرزندان شما می توانند به کتاب خوان های حرفه ای تبدیل شوند؟ شما چطور می توانید به  پیشرفت آن ها کمک کنید؟ به مجموعه رهنمودهای های مربوط به بررسی توانایی خواندن عمل کنید تا پیشرفت فرزندان تان را به یاری شش مرحله ی رشد خواندن از نشانه گذاری تصویرها تا خواندن مستقل، بسنجید.  
درهر مرحله، دانش و مهارت هایی توضیح  داده می شوند که بیشتر کودکان در دوره ای معین به آن ها دست می یابند و روش هایی پیشنهاد می شوند که این توانایی ها را پرورش می دهند.   

  • چگونه ارزیابی کنیم؟

بررسی های توانایی خواندن را همان گونه که یک پزشک، جدول رشد کودک را مشاهده می کند، انجام دهید. در پی یک الگوی ثابت رشد با کاهش و افزایش های اندک باشید. این نشانه ی سلامتی و به این معناست که  فرزند شما درحال پیشرفت درخواندن است. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 درک کودک تان را از طنز گسترش دهید

  شوخ طبعی می تواند زندگی خانوادگی را شیرین و جذاب کند. شما می توانید روی شکم نوزادتان فوت کنید، یک کلاه مسخره بپوشید و کودک سه ساله تان را تعقیب کنید، یا تظاهر کنید که در توده ای از برگ ها افتاده اید، تا یک کودک کلاس اولی را سرگرم کنید.

هم چنان که کودکان رشد می کنند و به سن بلوغ و نوجوانی نزدیک می شوند، می توانید آن ها را در برخی لطیفه ها و جناس ها شریک کنید تا درک آن ها از طنز گسترش یابد. با هم خندیدن، راهی برای برقراری ارتباط است. درک درست طنز هم چنین می تواند کودکان را باهوش تر، سالم تر و برای سازگاری با مشکلات و چالش ها تواناتر کند. ما تمایل داریم که داشتن طبعی شوخ را بخشی از سامانه ی ژنتیکی خود بدانیم


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 اهمیت بازی های وانمودی

 خردسالان از راه خیال پردازی و عمل کردن یاد می گیرند. آیا تا کنون دیده اید که فرزند تان یک سنگ را بردارد و با آن همانند یک ماشین  بازی کند، یا با جنباندن لگویی،  آن را یک آدم یا خرگوش فرض کند ؟

در این هنگام فرزند شما با حرکت، چیزی را به جای چیز دیگری وانمود می کند. اما روند وانمود سازی به همین سادگی که دیده می شود، نیست. فرآیند وانمود سازی سبب پرورش بسیاری از زمینه های بنیادی رشد کودک می شود.
 بیشترکلاس های کودکستان ها و مهد کودک ها سالن نمایش مجهزی دارند. اختصاص جایی به نمایش برای کودکان، کاری هدفمند است. پژوهش ها نشان داده اند که بازی های وانمودی برای آن ها، امکان زندگی در دنیایی کوچک، با همان ویژگ


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خلاقیت,خلاقیت در کودکان,پرورش خلاقیت کودک

 

 اگر بزرگسالانی خلاق و با قوه تخیل می خواهیم، باید از سال های اولیه زندگی آن ها برای این کار برنامه ریزی کنیم. کودکان را برای زندگی تربیت می کنیم و هر خصوصیتی را که دراین سن در آنان تشویق کنیم با آنان می نماید.

 

اگر خلاقیت و قوه تخیل آنان را تشویق نکنیم، کودکان به بزرگسالانی خلاق تبدیل نمی شوند.

 

خلاقیت یعنی برقراری ارتباط بین آن چیزهایی که قبلاً ارتباطی به هم نداشت؛ این خصوصیت به نحوی معنادار در همه سنین و مراحل رشد دیده می شود. فرآیند خلاق دربرگیرنده انتخاب، استدلال و تفکر عمیق است و مستلزم خلاصه کردن اطلاعیه ادراک


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

دوستان جدید,پیدا کردن دوستان جدید

 

هنگامی که احساس تنهایی می کنید بیش از هر زمان دیگری دوست دارید دوستانی دور و برتان باشد تا با آنها لحظه های خوشی برای خود رقم بزنید. اما گاهی پیدا کردن یک دوست خوب و مناسب بسیار دشوارتر از آن چیزی است که تصور می کنید. به همین دلیل با این مطلب می خواهیم به شما کمک کنیم تا دوستان خود را زیاد کنید و هیچ گاه تنها نمانید


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

عی کنید در خانه خود این طرز فکر را القا کنید که تمیز بودن خانه احساس بسیار خوبی به انسان می دهد. اگر کودک از جمع کردن وسایلش خودداری کرد، خودتان آنها را جمع کنید و بگویید: «به نظرت این طوری بهتر نیست؟ وقتی همه چیز مرتب و سرجای خودش است آدم احساس بهتری دارد.»
1.تاکید بر اینکه تمیزی و نظم احساس خوبی به انسان می دهد
مشکل بیشتر والدین این است که کودکان آنها غذا یا اسباب بازی های خود را روی زمین پرت و پخش می کنند. گاهی کودکان این کار را می کنند تا صبر والدین خود را بسنجند و ببینند چه زمانی کاسه صبر شما لبریز می شود.
 زمانی که شما آرام تر و صبورتر واکنش نشان دهید جذابیت این کار نیز برای کودک از بین می رود. مثلا وقتی با آرامش به کودک خود می گویید: «اکنون زمان تمیزکاری است» بیشتر جواب می دهد تا زمانی که فریاد می زنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 بازیهای کودکانه

 

 

کودکان عزیز باید بدانند که هیچ چیز در دنیا به راحتی بدست نمیاد و تلاش لازم است و پس از آن شکرگزار باشیم

 

بازی را اینگونه آغاز می کنیم.دو کودک را دعوت میکنیم چون کوه پا برجا بایستند.دو خاتون انتخاب می کنیم و یک نانوا

که در روبرو قرار گیرند.به کودک دیگر اینرا بگوئید که برای اینکه بخواهی نان بدست آوری با ید از کوهها بگذری و از

یکی از دوستانت آب بگیری و از دیگری نان.نان را بخوری و آب را به زمین دهی تا به تو گندم دهد و تو باید آنرا به نانوا

دهی تا تو را نان دهد و بعد باید خدای خود را شکر گوئی.کودک میداند که برای بدست آوردن نان باید زحمت زیادی را

متحمل شود.او اینکار را که شما بهش سپردی انجام می دهد و پی میبرد که اسراف خوب نیست.و پدر و مادر برای او چه

اندازه زحمت می کشند.در حد امکان بهتر است تا آهنگ این بازی نمایشی را در اختیار داشته باشید.این باعث میشود که

کودک همه کارهائی را که انجام میدهد با آهنگ مطابقت دهد.

هدف بزرگ از این بازی نمایشی:شکر گزاری از خدای مهربان است

نگارش در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

چه چیز بهتر از این که در تعطیلات، برنامه هایی برای فعالیت مشترک با  فرزندان خود سپری کنید! به این معنی که  به همراه کشف محیط‌ های جدید، فرصت بسیار مناسبی به وجود می آید که رشد زبانی فرزندتان را پرورش دهید. 

 

چند پیشنهاد:

واژگان
محیط ‌های تازه، تجربه ‌های تازه و صد البته، واژه‌ های تازه! بازدید از کشتزار، باغ وحش، یا پارک جنگلی، می‌ تواند فرصت‌ هایی برای یافتن واژه‌ های نو پدید آورد. گنجینه‌ ی نام‌ها را در نظر داشته باشید (نام جانوران، درختان، ماشین آلات کشاورزی و غیره)، اما فعل‌ ها و صفت هایی را هم که امکان توصیف دقیق‌ تر کارکردهای ویژه ‌ی این مکان‌ های جدید را فراهم می ‌آورند، از یاد نبرید.
پس از بازدید، بازی بیست سؤالی هم شاید خالی از لطف نباشد. به این روش می ‌توان آموخته‌ های محیط تازه را به خوبی در ذهن کودک نشاند و در همین حال، رده بندی یا طبقه بندی را در ذهن کودک ایجاد کرد:
-پسرم با اسم حیوانات باغ وحش بیست سؤالی بازی کنیم؟
-بله! من شروع می‌ کنم. بزرگه و چهار تا پا داره.
-فیل؟

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

1- ارتباط ، آینه ای است برای دیدن همدیگر

 

 2- ارتباط موثر ، ارتباطی است که به نفع همگان باشد نه یک سویه !

 

 3- تاثیرات پیام هایم را می توانم از طریق واکنش (بازخورد) دانش آموزان ، تشخیص دهم.

 

 4- بازخورد ( فیدبک ) یعنی امکانی برای مدیریت رفتارها و افکارم.

 

 5- زبان کلامی را می توان کنترل کرد ولی کنترل زبان بدن دشوار است.

 

 6- باید بیشتر مراقب تاثیرات ارتباط غیر کلامی باشیم.

 

 7- اگر روزی سرحال و شاداب نباشم ، دست کم سعی می کنم این روحیه را به کلاس منتقل

 

نکنم .

 

 8- اگر دانش آموزان به رفتار یا روحیه ی من ایراد گرفتند ، آن را به عنوان نشانه ای برای

واقعیتی احتمالی ، تلقی کنم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

واحد آموزش در پيش‌دبستاني ، فعاليت است. فعاليت برخلاف درس ،كه به واحد تدريس در دبستان و بالاتر ، اطلاق مي‌شود ، نياز به آغاز ، ادامه و پايان رسمي ندارد. در حقيقت فعاليت‌ها به شكل باز اجرا شده ، به يك نتيجة قالبي نمي‌رسند. ولي ممكن است مدت‌ها بعد بار ديگر آغاز شوند. اين فعاليت‌ها به طور كامل در اختيار معلم نيست بلكه او طرح آنها را ريخته ، مواد آن را در اختيار كودكان قرار داده ، براي آن مدت زماني را تعيين مي‌كند و حتي جهت آن را مشخص مي‌كند ، اما اجراي بازي و تعيين محتواي آن و تحليل نهايي بر عهدة كودكان است.

 

هر فعاليت يك واحد شمرده مي‌شود. اغلب هر فعاليت ، از مجموعه فعاليت‌هاي مرتبط تشكيل مي‌گردد. كودك در يك روز مدرسه ، به ساختمان‌سازي با مكعب ، موزيك و نقل قصه‌ كه همه به يك موضوع واحد مربوط مي‌شوند ، سرگرم است ، و از روزي تا روز ديگر با چند كار پياپي سرو كار دارد كه فعاليت هر روز شكل تكامل يافتة كار روز قبل است. مجموعة اين فعاليت‌ها و برنامه‌ها بايد طوري طراحي شوند تا ، مفاهيم و انديشه‌هاي پايه به طور متناوب تكرار شوند ، به اين هدف كه اين مفاهيم كه ارزش اساسي و بنيادي در تشكيل مفاهيم بعدي دارند ، تحكيم و تعميق گردند. 1

روش واحد شامل يك رشته فعاليت است كه در اطراف يك دسته مفاهيم كلي دور مي‌زند و به منظور رسيدن به يك هدف كلي در نظر گرفته مي‌شود. تمام مطالب ، در قالب يك مسأله و مشكل طرح مي‌شود و اطلاعات و مهارت‌هاي گوناگون از ابعاد مختلف براي حل آن گردآوري مي‌شوند و هدف تمام آنها مركزي است كه مسأله از آن ناشي مي‌شود. تمام موارد در مجموع برنامة واحدي را تشكيل مي‌دهند. به عبارت ديگر روش واحد در نتيجة تمركز توجه و فعاليت روي يك سلسله مسائل پيوسته و استفاده از ارتباط آنها با مسائل ديگر (بدون تفكيك تضعي و رسمي رشته‌اي) به وجود مي‌آيد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 واحد کار گیاهان

 آشنایی با...


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 به راحتي رابطه برقرار کند، تا حدودي به روانشناسي کودک آشنا باشد، به وسايلي که در اختيار کودک قرار مي دهد، شناخت داشته باشد، به کودک کمک کند، به کار عشق و علاقه داشته باشد، از الفاظ ساده استفاده کند، از لحاظ تيپ ظاهري خوب باشد، ظاهري آراسته و در عين حال ساده داشته باشد، بتواند جايگزيني براي مادر باشد، بچه را در آغوش بگيرد و به وي محبت بورزد.

فضاي آموزش، بسيار مهم است و بايد شاد باشد و تجهيزات و وسايل مختلف در اختيار بچه باشد. ما بايد از طريق فراهم آوردن وسايل متنوع، يک محيط يادگيري غني براي کودکان ايجاد کنيم تا بچه ها آزادانه، با اين وسايل بازي کنند و به رشد کافي دست يابند.

به طور کلي سنين سه تا شش سالگي، مرحله شکل گيري شخصيت، تربيت حواس و تخيل کودک است. اساس ساختار شخصيتي و رفتاري انسان، در دوران کودکي پايه ريزي مي شود و به اين ترتيب ، آموزش قادر است، در سرنوشت بعدي کودک تأثير مثبت و سازنده اي بگذارد. از آنجا که براي يادگيري محدوديت زماني وجود دارد و احتمال وقوع اين محدوديت در دوران کودکي بيشتر است، از اين رو پاسخ به سوالاتي مانند اينکه کودکان چه چيز را، چگونه و به چه وسيله بايد آموزش ببينند ، از اهميت بسزايي برخوردار است. دوره پيش دبستاني، براي تربيت کودکاني که در سن پنج سال تمام هستند، در نظر گرفته شده و کودک را براي دوره مدرسه و مهارتهاي مورد نياز آن آماده مي کند. کودک به تدريج از محيط خانه جدا شده، با کودکان ديگر انس مي گيرد و با کار در مدرسه آشنا مي شود. روش آموزش پيش دبستاني، روش بازي است، يعني بر اساس بازي و فعاليت، کودک را با مفاهيم و مهارت هاي جسمي و گفتاري مورد نياز براي دوره ابتدايي آشنا مي کند و زمينه ارتقاء رشد ذهني، جسمي، اجتماعي او را فراهم مي سازد. طبق يافته هاي پژوهشي، کودکاني که دوره پيش دبستاني را گذرانده اند، نسبت به آنهايي که در اين دوره شرکت نکرده و به صورت مستقيم وارد دبستان شده اند، موفق ترند. در ضمن، هزينه ها و خدمات بعدي مورد نياز براي گروه آموزش نديده، از نظر افت تحصيلي و کلاس هاي تقويتي، حدود هفت برابر گروه آموزش ديده است.

نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  بازیهای الفبایی و شمارشی انجام دهید و لطیفه های ساده و جملات ساده ای را که تلفظ آنها

دشوار است ( مثل " امشب شب سه شنبه س " ) به او یاد بدهید.

      

 

بازیها و فعالیتهای بدنی:

فعالیتها و بازیهایی که محور آنها موسیقی است، مثل اتل متل توتوله و عمو زنجیرباف ، و بازیهای

مثل نون بیار کباب ببر ...

فعالیتهای هنری:

کودک را با کار چاپ با سیب زمینی و ساخت مهرهای ساده با هویج و اسفنج آشنا کنید.

بازیهای داخل یا خارج از منزل:

از کودک بخواهید کار تزئین شیرینی ها و ساندویچ ها، تزئین غذا با برشهای موز و خیار و چیدن

میز را انجام دهد. در این کارها او را به گرمی تشویق کنید. فعالیتهای مربوط به طبیعت مانند تبادل

نظر در مورد طلوع و غروب آفتاب، رنگین کمان، و ستاره ها، جمع آوری برگها و گلها، کاشتن بذر

گیاهان و ...


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 گل گل گل اومد  کدوم گل  ؟  

 همون که رنگارنگه    برای شاپرکها یه خونه ی قشنگه

 کدوم کدوم شاپرک ؟ 

  

     همون که روی بالش    خالهای سرخ و زرده  

   لاینرهای ظریف و فانتزی برای وبلاگ شمالاینرهای ظریف و فانتزی برای وبلاگ شمالاینرهای ظریف و فانتزی برای وبلاگ شمالاینرهای ظریف و فانتزی برای وبلاگ شمالاینرهای ظریف و فانتزی برای وبلاگ شما

با بالهای قشنگش میره و بر میگرده  میره و برمیگرده 

    کدوم بال   ؟

شکلکهای جالب آروین

بالی که باز میشه و بسته میشه         می بنده اونو شاپرک

 وقتی که خسته می شه

شکلکهای جالب آروین

شاپرک خسته میشه         بالهاشو زود می بنده  

روی گلها میشینه          شعر می خونه می خنده (۲)

 
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

بسيارى از دانشمندان و بزرگان انديشه وقتى از خاطرات كودكى خود مى گويند خواندن قرآن مادر يا دعاهاى او سر سجاده را از تأثيرگذارترين اتفاقات آن دوران مى دانند.

 

نزديكترين فرد به هر نوزاد و پيش از آن هر جنينى مادر اوست كه هر صدايى را كه او بخواهد فرزندش به آن انس مى گيرد.

درباره تأثير صداى قرآن روى جنين تحقيقات زيادى انجام شده است و روانشناسان ، متخصصين شنوايى، و نيز مدرسين قرآن مى گويند: جنين با هر صدايى كه انس بگيرد پس از تولد و در دوران كودكى به آن صدا پاسخ آشنايى مى دهد. به طورى كه در يكى از آموزشگاههاى خارج از كشور تحقيقى را روى گروهى از دانش آموزان انجام دادند، معلمين كلاس موسيقى خاصى را پخش كردند و از كودكان خواستند كه هر كدام پيش از آن، همان موسيقى را شنيده است اعلام كند، تنها يكى از كودكان گفت من قبلاً اين صدا را شنيده ام، پس از بررسى متوجه شدند اين موسيقى را مادر كودك در ايام باردارى گوش مى داده و به همين دليل اين صداى خاص براى دانش آموز آشنا بوده است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 برای ریشه ای تر کردن اصول و فروع دین بهتره که نسبت به هر کدوم از اونا با استفاده از ابعاد مختلف انسانی اطلاعاتی رو در اختیار کودکان قرار دهیم (البته با توجه به سن کودک و درک اون).

شعر و ادبیات فاخر و زیبا روشی است برای انتقال مفاهیم دینی با استفاده از بُعد زیبایی شناختی.

می تونیم در خلال این شعر با استفاده از داستان هایی که مربوط به رفتار و مهربانی های پیامبر (صلی الله علیه)، بالاخص رفتار ایشان با کودکان هم اطلاعات فرزند دلبندمون رو بالاتر ببریم و هم بذر عشق و علاقه رو در وجود اون بکاریم ان شاءالله.

ای یار مهــــــــــــربانم                    بگــــــــــو تا که بدانم

چــــــــه دانی از نبـوت                   هـــدایت و رســـــالت

بــدان کـــه پیغمبـــران                    آمـــــــده اند در جهان


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 ان اشكر لي و لوالديك

از من و از پدرو مادر خود تشكر كنيد

 

اهداف:

1-    حفظ صحيح آيه با لحن عرب با توجه به قواعد تجويدي مربوط به آيه

2-    حفظ معني در حد درك كودك

3-    شكر خدا را به جا آوردن

4-    تشكر از زحمات پدر و مادر براي رضاي خدا

5-    آموزش كودك به رعايت ادب و احترام در برخورد با پدر و مادر

6-     آموزش كودك در قدرداني از خداوند و پدر و مادر، با اطاعت كردن از آنها(اطاعت از خدا و اطاعت از والدين)

7-    به كارگيري معني آيه در تمام لحظات زندگي

 

شيوه آموزش:

بچه هاي خوبم امروز مي خوام يكي ديگر از آيه هاي خدا را براي شما بگم.آيه چي بود؟ آفرين حرفاي خوب خداجون و سفارش خداي خوب و مهربون.

خداجون در اين آيه به ما سفارش كرده از سه نفر تشكر كنيم.

پدر ومادر ما خيلي مهربان هستند، زحمات زيادي هم براي ما كشيده اند حالا بگيد ببينم اين پدر و مادر مهربان را چه كسي به ما داده ؟ آفرين خدا، ديگه خدا چي به ما داده؟ميوه-غذا-سلامتي-خونه-خورشيد-درخت و ....

حالا كه خدا اين همه چيزاي خوب خوب به ما داده بهتره در


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

بازی های خلاق کودکان

 

آیا می دانید بازی های کودکان تاثیر بسیار زیادی بر هوش و استعداد آینده آنها خواهد داشت؟در این مقاله به شش نوع از این بازی ها می پردازیم
شن ‌بازی
وسایل مورد نیاز:جعبه شن یا رفتن به کنار ساحل
روش انجام کار:کودک دست‌هایش را داخل شن فرو می‌کند.وقتی خوب دست‌هایش پوشیده شد،از او بخواهید سعی کند تا انگشتان دو دستش از زیر شن‌ها همدیگر را بگیرند.همچنین از او بخواهید تا دست‌هایش را در زیر شن‌ها تکان بدهد.در مرحله بعد می‌توانید روی پاهای او را هم شن بریزید و همین فعالیت را با پاهایش انجام دهید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

كاردستی‌های‌ كودكان,كاردستی‌ کودک

 

7 پیشنهاد برای سازماندهی كاردستی‌های‌ كودكان

وقتی كه مشاهده می‌كنید این آثار به‌تدریج تمام خانه را اشغال می‌كنند‌، عكس‌العمل درست چیست؟ و چه باید كرد؟ در مقاله زیر 7 پیشنهاد مطرح می‌شود تا با این یادگاری‌های دوران كودكی چه كنیم:
در مدرسه، كودكان برای خلق آثار، كشیدن، رنگ كردن، نقاشی كردن و ساختن مورد تشویق قرار می‌گیرند.
مسلماً اینگونه فعالیت‌ها خلاقیت آنها را برانگیخته و موجب رشد آنها می‌شود.
 اغلب نیز این شاهكارهای هنری خلق شده توسط كودكان به خانه آورده شده و البته با افتخار نشان داده می‌شوند، اما وقتی كه مشاهده می‌كنید این آثار به‌تدریج تمام خانه را اشغال می‌كنند‌، عكس‌العمل درست چیست؟ و چه باید كرد؟ در مقاله زیر 7 پیشنهاد مطرح می‌شود تا با این یادگاری‌های دوران كودكی چه كنیم:
 1-آنها را دستچین كنید
به جای اینكه تمام آثار كوچك و بزرگی را كه فرزندتان خلق می‌كند نگه دارید، هر از گاهی كنار فرزندتان بنشینید و از او بخواهید یك یا دو مورد از كارهای جدیدش را كه به‌نظرش بهترین است انتخاب كند. در پایان سال خواهید دید كه آثاری ك


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 بی شک همه ما در دوران کودکی به هنر نقاشی پرداخته ایم، نقاشی یکی از پرطرفدارتین هنرها در میانکودکان است که امروزه با استفاده از علم روانشناسی به نوعی زبان گفتگو با کودک تبدیل شده است.


 

 

نقاشی، دریچه ای به خلاقیت

 

هنر، شناخت از زندگی به صورت كیفی می‌باشد و منشاء هنر را باید در زندگی شخصی و چگونگی نگاه افراد به زندگی جستجو كرد. از دیگر سو، هنر، خلّاقیت و بهره‌وری هوشی رابطه‌ی مستقیمی با یكدیگر دارند. به تصریح جامعه‌شناسان هنر و روان‌شناسان، كودكان ذاتاً هنرمند هستند و آنچه باعث می‌شود آنها به مرور از ذات خویش دور شوند، نحوه‌ی تعلیم و تربیت، روش تدریس و آموزش آنها می باشد. مربّی خوب هنر و آگاه به اصول آموزشی می‌تواند با پرورش استعدادهای كودكان، هماهنگ ساختن فعالیت‌های ذهنی و عملی كودكان، پرورش قوه‌ی تخیّل و تصوّر، بسترسازی جهت بیان عواطف و احساساست درونی و مهم‌تر از همه ایجاد شرایط مساعد برای پرورش میل به همكاری با دیگران و برقرار ساختن روابط اجتماعی، از آنان كودكانی مسئولیت‌پذیر و خلّاق پرورش دهند.

روان‌شناسان اعتقاد دارند كه دوران كودكی، جزو مهم‌ترین سال‌ها در شكل‌گیری شخصیت انسان محسوب می‌شود . اگر در این سال‌ها بتوان هنر را به خوبی به كودك آموزش داد، می‌توان انتظار داشت كه هنر بتواند در شخصیت كودك تأثیرگذار باشد.

نقاشی به دلیل برخورداری از قدرت تصوّر و اندیشه‌ی تجسّم، در ارتقاء مهارت‌های حسی و تقویت توانایی ارتباطی برای كودكان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. كودكان هنر را بیشتر با نقاشی كردن تجربه می‌كنن


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

نعمت هوا را بهتر درک کنید
هوا

 

هوا یکی از مخلوقات بسیار باارزش خداست.  مثل آب است. یعنی ماده ی نرم و بی رنگ است اما ما آن را نمی بینیم چون از آب شفافتر و سبکتر است. هوا یک موجود لطیف است. یعنی ما می توانیم در آن راه برویم، حرف بزنیم و... ولی اصلا برخورد خودمان را با هوا احساس نمی کنیم، به جز وقتی که باد بیاید و هوا را متراکم کند و با ما محکم برخورد کند. اگر هوا فقط یک ذره سنگین تر از این بود حرکت کردن در آن کار سختی بود و نیاز به انرژی زیادی داشت. مثل وقتی که سوار موتور سیکلت می شویم و با سرعت حرکت می کنیم و متوجه مقاومت هوا می شویم.

در هوا ذرات ریزی وجود دارد که وقتی می لرزند صدا به وجود می آید این صدا به کمک جریان هوا پخش می شود و به گوش می رسد

 

 

هوا امکان حرکت ابرها و بارش باران را به وجود می آورد. پدیده های زیبایی مثل رنگین کمان در هوا اتفاق می افتند. هوا پر از گازهای بی رنگ است. نیتروژن ، اکسیژن و ... . به همین جهت می توانیم در هوا تنفس کنیم. و می توانیم در هوا حرف بزنیم. یکی از مهمترین خاصیت های هوا، کمک به تولید و انتشار صداست.

 

در هوا ذرات ریزی وجود دارد که وقتی می لرزند صدا به وجود می آید این صدا به کمک جریان هوا پخش می شود و به گوش می رسد. بنابراین جایی که هوا نباشد صدا هم به وجود نمی آید و هیچ چیزی شنیده نمی شود. مثلا در اطراف کره ماه هوا نیست. بلکه خلاء است. خلاء یعنی خالی بدون هیچ چیزی.  در خلاء


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 معمای شماره 1

در کاف هست در قاف نیست! در لام هست در میم نیست! در غین هست در عین نیست!

معمای شماره 2

آن چیست که بی زبان سخن می گوید، از قول من و تو قصه ها می گوید، با آنکه در او نیست نه دندان و لب، بی پرده ز کار این و آن می گوید.

معمای شماره 3

آن چیست که بی علم و دانش تمام اشیا را همان گونه که هست به ما نشان می دهد.

معمای شماره 4

چه پرنده ای است که اگر نامش را برعکس کنیم نام پرنده ی دیگری می شود.

معمای شماره 5

همیشه در آسمان است ولی پر ندارد گریه می‌کند ولی چشم ندارد؟

معمای شماره6

اگر باشدکور است واگر نباشد کر است.

معمای شماره7

آن کیست که همه جا می‌رود، ولی از خانه‌اش بیرون نمیرود؟

 

پاسخ ها

1. کلاغ

2. کتاب

3. آئینه

4. زاغ، غاز

5 . ابر

6. حرف "و"

7. لاک پشت

نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

بچه خوب تمیزه
پاکیزگی

 

نگاه گنید به این پسر

چه قدر کثیفه دست وپاش!

اون از حموم بدش میاد

در میره از دست باباش

چه قدر کثیفه این اتاق!

چه بویی داره پیف وپیف!

ریخته توی هر گوشه ای

لباس وآشغال کثیف

کاش می دونست پاکیزگی

نشونه دینمونه

پاکیزگی رو دوست داره

هر کسی که مسلمونه

اگه تو پاکی و تمیز

برو مدادت رو بیار

برای این کارهای خوب

تو کارنامت یه بیست بذار

 

بخش کودک و نوجوان تبیان


نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

سوسن چلچراغ
گل سوسن چلچراغ

 

سوسن چلچراغ نخستین بار در سال 1354 توسط گیاه شناسی فرانسوی به نام «لدر بوری» شناخته شد و پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی محیط زیست در گروه آثار زیست محیطی ملی کشور به ثبت رسید و طی این سالها رویشگاه سوسن چلچراغ در روستای داماش به مساحت 4 هکتار تحت حفاظت قرار گرفته است. و بعد از شناخت نامش در موزه تاریخ طبیعی ایران در فرانسه به صورت «لیلیوم لیدربور» به ثبت و ضبط رسید و بعد از آن روستای داماش، كانون توجه ملی و جهانی شد به طوریكه هر ساله بسیاری از علاقه مندان و متخصصان و گیاه شناسان از سراسر دنیا برای دیدن این گل به ایران سفر می كنند.

این گل كه به نام «سوسن سفید» نیز خوانده شده، به علت متعلق بودن به دوران چهارم زمین شناسی از لحاظ ژنـتیكی بسیار مورد توجه بوده و یكی از كمیاب ترین گونه های تیره «سوسنیان» است كه تنها در روستای «داماش» در ارتفاعات «عمارلو» از توابع شهرستان «رودبار» یافت می شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 واحد آموزش در پیش‌دبستانی ، فعالیت است. فعالیت برخلاف درس ،كه به واحد تدریس در دبستان و بالاتر ، اطلاق می‌شود ، نیاز به آغاز ، ادامه و پایان رسمی ندارد. در حقیقت فعالیت‌ها به شكل باز اجرا شده ، به یك نتیجة قالبی نمی‌رسند. ولی ممكن است مدت‌ها بعد بار دیگر آغاز شوند. این فعالیت‌ها به طور كامل در اختیار معلم نیست بلكه او طرح آنها را ریخته ، مواد آن را در اختیار كودكان قرار داده ، برای آن مدت زمانی را تعیین می‌كند و حتی جهت آن را مشخص می‌كند ، اما اجرای بازی و تعیین محتوای آن و تحلیل نهایی بر عهدة كودكان است.

هر فعالیت یك واحد شمرده می‌شود. اغلب هر فعالیت ، از مجموعه فعالیت‌های مرتبط تشكیل می‌گردد. كودك در یك روز مدرسه ، به ساختمان‌سازی با مكعب ، موزیك و نقل قصه‌ كه همه به یك موضوع واحد مربوط می‌شوند ، سرگرم است ، و از روزی تا روز دیگر با چند كار پیاپی سرو كار دارد كه فعالیت هر روز شكل تكامل یافتة كار روز قبل است. مجموعة این فعالیت‌ها و برنامه‌ها باید طوری طراحی شوند تا ، مفاهیم و اندیشه‌های پایه به طور متناوب تكرار شوند ، به این هدف كه این مفاهیم كه ارزش اساسی و بنیادی در تشكیل مفاهیم بعدی دارند ، تحكیم و تعمیق گردند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 هدفها:

1-   
آشنا کردن کودکان با انواع پرندگانی که معمولاً در محیط زیست خود مشاهده می کنند ؛
2-   
یاد گرفتن نام پرندگان و اجزاء بدن پرندگان ؛
3-   
آشنایی با چگونگی تولد پرندگان و سر برآوردن از تخم ؛
4-   
آشنایی با چگونگی تغذیه نوزادان پرندگان بوسیله مادر و پدر و مفهوم خانواده پرندگان ؛
5-   
آشنایی با چگونگی ساختن آشیانه پرندگان و مراحل آن ؛
6-   
آشنا کردن کودکان با مفهوم کوچ پرندگان در زمستان به مناطق گرمسیرو بازگشت آنها در بهار ؛
7-   
آشنا کردن کودکان با مفهوم مراقبت از پرندگان و کمک به تغذیه آنها ؛
-   
مربیان عزیز باید در مناسبتهای مختلف و در هنگام فعالیتهای گوناگون ، اعم از بحث و گفت و گو، شعر ، قصه ، کاردستی ، فعالیتهای نمایشی ، گردشهای علمی و بازیهای گوناگون ، از مفاهیم و واژگان مختلف  استفاده کنند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 کودکان دردوران پیش از دبستان، همان قدر که وانمود می کنند می تواننند بخوانند، به نوشتن هم وانمود می کنند. آن ها اغلب نوشتن را با گذاشتن علامت هایی روی کاغذ آغاز می کنند. آن ها این علامت ها را نوشته می نامند. آن ها با خط خطی کردن کاغذ به شکل یک فهرست، کشیدن خطوط و دایره و پرکردن صفحات با علامت های مختلف، طرح هایی می کشند و آن را یکداستان می نامند.

در مهدکودک به تدریج اشکال هدف دارتر و شبیه تر به حروف واقعی می شوند و کمتر اتفاقی هستند. درپایان یک سال آموزشی در مهدکودک، بسیاری از کودکان می توانند اسم خود و جمله های ساده ای مانند "دوستت دارم" را بنویسند
بچه ها بیشتر از علامت های نوشتاری در بازی های خیالی شان استفاده می کنند. آن ها وانمود به نوشتن برگه جریمه، نسخه پزشکی، صورت حساب خرید، پیغام های تلفنی و سفارش غذا می کنند. آن ها شیوه های رسمی و شکل های مختلف حروف در نوشتن را از راه بازی و جستجو و کشف کردن با شکل های ابداعی خودشان تجربه می کنند. بسیاری از این نشانه های ابتکاری درنظر ما بی معنی اند، اما این نوع تجربه نوشتن دراین سن مناسب است. شما ممکن است بیشتر به آن چه کودک تان تلاش می کند بنویسند توجه کنید تا شیوه نوشتن کودک. درصورتی که میل وانگیزه برای نوشتن دراین سن بسیار مهم تر است از درست و کامل نوشتن واژه ها.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 چگونه فرزندان شما می توانند به کتاب خوان های حرفه ای تبدیل شوند؟ شما چطور می توانید به پیشرفت آن ها کمک کنید؟ به مجموعه رهنمودهای های مربوط به بررسی توانایی خواندن عمل کنید تا پیشرفت فرزندان تان را به یاری شش مرحله ی رشد خواندن از نشانه گذاری تصویرها تا خواندن مستقل، بسنجید

درهر مرحله، دانش و مهارت هایی توضیح داده می شوند که بیشتر کودکان در دوره ای معین به آن ها دست می یابند و روش هایی پیشنهاد می شوند که این توانایی ها را پرورش می دهند.   

  • چگونه ارزیابی کنیم؟

بررسی های توانایی خواندن را همان گونه که یک پزشک، جدول رشد کودک را مشاهده می کند، انجام دهید. در پی یک الگوی ثابت رشد با کاهش و افزایش های اندک باشید. این نشانه ی سلامتی و به این معناست که  فرزند شما درحال پیشرفت درخواندن است.  


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 برای خردسالان، مقوله ی علم، به معنای اکتشاف فعالانه و متمرکز اشیا، مواد و رویدادهای پیرامون است. ما با فراهم کردن محیطی با مواد جالب، برای کشف علمی با آن ها همراهی می کنیم. بهترین "مواد علوم" آن هایی هستند که ساده باشند، اما محدود نباشند و کودکان را به آزمایش های مختلف و پرسش های گوناگون برانگیزند. برای نمونه، یک ظرف حباب صابون با نی حباب ساز برای کودکان این امکان را فراهم می کند که درباره ی حباب مطالبی بیاموزند. اما مواد و وسیله های دیگری که می توان با آن ها حباب ساخت، مانند فنجان هایی با آب صابونی و نی و سطوحی که حباب های نصفه می سازند، به کودکان کمک می کنند که با دقت و تمرکز بیش تر و زمان بلندتری به اکتشاف درباره ی حباب بپردازند.

در حالی که کودکان با پدیده های روزمره درباره ی علوم پژوهش می کنند، مهم است که ما بزرگ ترها کنجکاوی های آن ها را تشویق کنیم، پاسخگوی کنجکاوی های آن ها باشیم و آن ها را به پرسیدن واداریم. برای این که به کودکان کمک کنیم تا خودشان به عنوان پژوهشگر و کاشف، دنیای پیرامون شان را ببینند، به زمان بیشتری نیاز داریم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  

یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست

.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.

بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...

لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  

کودکانی که شب ها کمتر از ۸ ساعت می خوابند، قند خون بالاتری دارند که ممکن است پیش زمینه ابتلا به بیماری دیابت (مرض قند) باشد.

این خطر، نوجوانان چاق را بیشتر از سایر هم سالانشان تهدید می کند.


خواب شبانه کم، بدون ارتباط با سایر عوامل خطر قند خون بالا چون افزایش سن، جنس، رژیم غذایی، بیماری ها و وزن بالا قند خون کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.


محققان در این مطالعه میزان قند خون و خواب شبانه ی ۶۱۹ کودک چاق و ۶۱۷ کودک متناسب ۳ تا ۶ ساله را مورد ارزیابی قر دادند.


نتایج این مطالعه نشان می دهد همانند بزرگسالان، خواب کافی به بدن 


کودکان کمک می کند تا وزن و قند خون مناسبی داشته باشند
منبع : سلامت
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

  • قصه گویی و داستان خوانی اگر به روش درست انجام شود،‌کودک را به کتابخوانی علاقه مند خواهد کرد.
  • برای برنامه کتابخوانی روزانه کتا ب های مناسبی که کودکان از آن ها لذت ببرند،‌ برگزینید.
  • برای هر برنامه کتابخوانی فعالیت های گوناگون هنری همچون نقاشی و نمایش تدارک ببینید.
  •  كودكان در این دوره بسيار كنجكاو هستند و پیوسته می خواهند جهان پيرامون خود را کشف کنند. کتاب هایی برگزینید که به کنجکاوی آن ها پاسخ گوید.
  • كودك در مرحله سنی پيش‌دبستانی تخيل بسيار بالا‌يی داردو داستان‌های فانتزی را به سبب تخيل نيرومندی كه در آن‌ها به كار رفته، بسيار دوست دارد. برای پاسخ به این نیاز کودکان کتاب‌های تصويری تخیلی مناسبی را برای خواندن برگزینید.
    •  بخش بزرگی از کتاب های تصویری ویژه کودکان پیش دبستانی است. کتا ب های تصویری دارای گونه های مختلفی هستند. مربیان کودکستان ها باید همه ی این گونه ها را بشناسند و با شیوه ها ی سهیم شدن کتاب های تصویری با کودکان آشنا شوند
    • منبع : موفقیت
    •  
    •  
    •  
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 روشهاي متفاوتي براي وادار كردن كودك به تفكّر وحود دارد كه در ذيل به پاره اي از اين روشها اشاره  مي گردد .

        1)         زمينه سازي كسب معلومات از راه حسِ و تجربه

عناصر مورد نياز براي تفكّر ، معلومات و پيش زمينه هاي ذهني است ارائه دانش هاي لازم به كودك ، بكارگيري فعاليّت هاي عملي و برانگيحتن كودك به استفاده از محسوسات و لمس مسائل عيني اورا درجهت انديشيدن تجهيز و فعّال خواهد نمود.

       2)        ايجاد تحريكات ذهني

بيان مسائل و مشكلات مبتلابه كودكان و درخواست راه حل ، ايجاد پرسش و واگذاري فعاليت هائي كه انديشه آنان را بكار گيرد ،  ذهن كودك را در جهت رسيدن به جواب تحريك خواهد نمود.

      3)        ايجاد محرّك هاي ذهني

محرّك هاي ذهني يعني آنچه ديده را متأثر سازد و به گوش شنيده شود  بصورتي كه مشاهده و شنيدن هر موضوع ، منشأ و مبناي تفكّر قرار گيرد ، مثل شنيدن يك صدا از اسباب بازي كه زمينه اين تفكّر را بوجود آورد كه اين صدا چگونه توليد مي شود و يا خاموش و روشن شدن يك لامپ كه چكونه صورت مي گيرد .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 زبان نوشتاری، باید برای فرزند شما هدفمند و معنی دار باشد. برای فراگیری مهارت نوشتن حروف الفبا را به شکل ابزاری مانند اسباب بازی تهیه کنید. ابزاری که کودک بتواند پیش از به دست گرفتن مداد و نوشتن حروف بر روی کاغذ بیشتر با شکل و شیوه استفاده از حروف آشنا شود

  •  به فرزند خود کمک نمایید تا حروف الفبا را یاد بگیرد. کتاب های الفبا آموز را برای آن ها بخوانید، با حروف الفیا جورچین بازی کنید، کودک را تشویق کنید با ماسه حروف الفبا را بسازد.
  • از فعالیتی که برای فرزندتان جالب است عکس هایی بگیرید. این فعالیت را حتما فرزند شما دوست خواهد داشت. همراه با کودکتان داستانی درباره ماجرای عکس بنویسید.
  • نمونه هایی از نوشته های فرزندتان را نگه دارید. در زمان های مختلفی از سال، این نمونه ها را به فرزندتان نشان دهید و در مورد پیشرفتش با او گفت و گو کنید.
  • ابزارهای  نوشتن را هر جایی که می خواهید بروید با خود همراه داشته باشید، فروشگاه، مطب دکتر و یا رستوران.
  • با آویزان کردن نوشته های کودک تان در مکان های مختلف خانه، جایی که در دید همه باشد، نوشتن فرزندتان را جشن بگیرید. هنگامی که کودک تان بداند نوشتن مهارت مهمی است، با انگیزه بیشتری به آموختن نوشتن خواهد پرداخت.

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 نكاتی در زمینه رفتار با كودكان پیش دبستانی
نكاتی در زمینه رفتار با كودكان پیش دبستانی و اول ابتدایی

جدا شدن از آغوش گرم مادر و پدر و آغاز زندگی مستقل و ورود به جامعه ای بزرگتر از خانه ، برای اكثر بچه ها سخت و دشوار است و همراه با دلهره و ترس و اضطراب است ، اما چاره ای نیست. راهی است كه باید همه آن را طی كنند. البته برای پدر و مادر هم سخت است. باید فرزندشان را در مدرسه بگذارند و تنها به خانه بازگردند. شش تا هفت سال لحظه به لحظه با هم بودن و وابستگی ، اكنون دور شدن از یكدیگر، آن هم به مدت سه تا چهار ساعت در روز….
اما آیا می توانیم به خاطر این احساسات فرزندمان را به مدرسه نبریم ؟ امكان ندارد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 واحد کار آشنایی با فصل بهار


اهداف:

1-
آشنایی با فصل بهار به عنوان فصل رویش و تحول در طبیعت و مقایسه آن با سایر فصول

2-
آشنایی با میوه ها و گلهای بهاری

3-
پروژه شناخت فواید خورشید و تاثیر آن در طبیعت

4-
چگونگی تشکیل آب رودخانه ها و دریاها

5-
پروژه باغبانی و توجه به گلها و گیاهان

فعالیتها :

فعالیتها :


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 E       به هنگام حضور و غياب به نحوه بازي بعد از سلام و احوالپرسی مربي با استفاده از توپ پلاستيكي و گفتن نام هر دانش آموز توپ را به سوي آنها پرتاب مي‌كند و دانش آموز با گرفتن توپ حاضر بودن خود را اعلام مي‌كند و توپ را به سمت مربي برمي‌گرداند.

E       مربي با نام بردن دانش‌آموز آنها را تقليد صداي حيوانات وجود خود را اعلام نمایند.

E       با استفاده از مداد و زدن به نيمكت دانش‌آموزان آهنگ دلخواه بسازند. و وجود خود را اعلام كنند. 

(هدف ايجاد ريتم‌هاي مختلف)

E       براي نظافت ناخن‌ها همه دست خود را ببينند و روي سر بگذارند اگر ناخنشان بلند است دست‌ها را مشت كنند و اگر ناخن‌ها كوتاه باشد دست‌ها را باز كنند و به صورت پروانه دست بزنند و حركت كنند.

E       براي آموزش مسواك زدن با خواندن شعر و انجام حركات آن را آموزش مي‌دهيم.


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 ... 16 17 18 19 20 ... 26 صفحه بعد