بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 معمای شماره 1

در کاف هست در قاف نیست! در لام هست در میم نیست! در غین هست در عین نیست!

معمای شماره 2

آن چیست که بی زبان سخن می گوید، از قول من و تو قصه ها می گوید، با آنکه در او نیست نه دندان و لب، بی پرده ز کار این و آن می گوید.

معمای شماره 3

آن چیست که بی علم و دانش تمام اشیا را همان گونه که هست به ما نشان می دهد.

معمای شماره 4

چه پرنده ای است که اگر نامش را برعکس کنیم نام پرنده ی دیگری می شود.

معمای شماره 5

همیشه در آسمان است ولی پر ندارد گریه می‌کند ولی چشم ندارد؟

معمای شماره6

اگر باشدکور است واگر نباشد کر است.

معمای شماره7

آن کیست که همه جا می‌رود، ولی از خانه‌اش بیرون نمیرود؟

 

پاسخ ها

1. کلاغ

2. کتاب

3. آئینه

4. زاغ، غاز

5 . ابر

6. حرف "و"

7. لاک پشت

نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

بچه خوب تمیزه
پاکیزگی

 

نگاه گنید به این پسر

چه قدر کثیفه دست وپاش!

اون از حموم بدش میاد

در میره از دست باباش

چه قدر کثیفه این اتاق!

چه بویی داره پیف وپیف!

ریخته توی هر گوشه ای

لباس وآشغال کثیف

کاش می دونست پاکیزگی

نشونه دینمونه

پاکیزگی رو دوست داره

هر کسی که مسلمونه

اگه تو پاکی و تمیز

برو مدادت رو بیار

برای این کارهای خوب

تو کارنامت یه بیست بذار

 

بخش کودک و نوجوان تبیان


نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

سوسن چلچراغ
گل سوسن چلچراغ

 

سوسن چلچراغ نخستین بار در سال 1354 توسط گیاه شناسی فرانسوی به نام «لدر بوری» شناخته شد و پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی محیط زیست در گروه آثار زیست محیطی ملی کشور به ثبت رسید و طی این سالها رویشگاه سوسن چلچراغ در روستای داماش به مساحت 4 هکتار تحت حفاظت قرار گرفته است. و بعد از شناخت نامش در موزه تاریخ طبیعی ایران در فرانسه به صورت «لیلیوم لیدربور» به ثبت و ضبط رسید و بعد از آن روستای داماش، كانون توجه ملی و جهانی شد به طوریكه هر ساله بسیاری از علاقه مندان و متخصصان و گیاه شناسان از سراسر دنیا برای دیدن این گل به ایران سفر می كنند.

این گل كه به نام «سوسن سفید» نیز خوانده شده، به علت متعلق بودن به دوران چهارم زمین شناسی از لحاظ ژنـتیكی بسیار مورد توجه بوده و یكی از كمیاب ترین گونه های تیره «سوسنیان» است كه تنها در روستای «داماش» در ارتفاعات «عمارلو» از توابع شهرستان «رودبار» یافت می شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 واحد آموزش در پیش‌دبستانی ، فعالیت است. فعالیت برخلاف درس ،كه به واحد تدریس در دبستان و بالاتر ، اطلاق می‌شود ، نیاز به آغاز ، ادامه و پایان رسمی ندارد. در حقیقت فعالیت‌ها به شكل باز اجرا شده ، به یك نتیجة قالبی نمی‌رسند. ولی ممكن است مدت‌ها بعد بار دیگر آغاز شوند. این فعالیت‌ها به طور كامل در اختیار معلم نیست بلكه او طرح آنها را ریخته ، مواد آن را در اختیار كودكان قرار داده ، برای آن مدت زمانی را تعیین می‌كند و حتی جهت آن را مشخص می‌كند ، اما اجرای بازی و تعیین محتوای آن و تحلیل نهایی بر عهدة كودكان است.

هر فعالیت یك واحد شمرده می‌شود. اغلب هر فعالیت ، از مجموعه فعالیت‌های مرتبط تشكیل می‌گردد. كودك در یك روز مدرسه ، به ساختمان‌سازی با مكعب ، موزیك و نقل قصه‌ كه همه به یك موضوع واحد مربوط می‌شوند ، سرگرم است ، و از روزی تا روز دیگر با چند كار پیاپی سرو كار دارد كه فعالیت هر روز شكل تكامل یافتة كار روز قبل است. مجموعة این فعالیت‌ها و برنامه‌ها باید طوری طراحی شوند تا ، مفاهیم و اندیشه‌های پایه به طور متناوب تكرار شوند ، به این هدف كه این مفاهیم كه ارزش اساسی و بنیادی در تشكیل مفاهیم بعدی دارند ، تحكیم و تعمیق گردند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 هدفها:

1-   
آشنا کردن کودکان با انواع پرندگانی که معمولاً در محیط زیست خود مشاهده می کنند ؛
2-   
یاد گرفتن نام پرندگان و اجزاء بدن پرندگان ؛
3-   
آشنایی با چگونگی تولد پرندگان و سر برآوردن از تخم ؛
4-   
آشنایی با چگونگی تغذیه نوزادان پرندگان بوسیله مادر و پدر و مفهوم خانواده پرندگان ؛
5-   
آشنایی با چگونگی ساختن آشیانه پرندگان و مراحل آن ؛
6-   
آشنا کردن کودکان با مفهوم کوچ پرندگان در زمستان به مناطق گرمسیرو بازگشت آنها در بهار ؛
7-   
آشنا کردن کودکان با مفهوم مراقبت از پرندگان و کمک به تغذیه آنها ؛
-   
مربیان عزیز باید در مناسبتهای مختلف و در هنگام فعالیتهای گوناگون ، اعم از بحث و گفت و گو، شعر ، قصه ، کاردستی ، فعالیتهای نمایشی ، گردشهای علمی و بازیهای گوناگون ، از مفاهیم و واژگان مختلف  استفاده کنند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 کودکان دردوران پیش از دبستان، همان قدر که وانمود می کنند می تواننند بخوانند، به نوشتن هم وانمود می کنند. آن ها اغلب نوشتن را با گذاشتن علامت هایی روی کاغذ آغاز می کنند. آن ها این علامت ها را نوشته می نامند. آن ها با خط خطی کردن کاغذ به شکل یک فهرست، کشیدن خطوط و دایره و پرکردن صفحات با علامت های مختلف، طرح هایی می کشند و آن را یکداستان می نامند.

در مهدکودک به تدریج اشکال هدف دارتر و شبیه تر به حروف واقعی می شوند و کمتر اتفاقی هستند. درپایان یک سال آموزشی در مهدکودک، بسیاری از کودکان می توانند اسم خود و جمله های ساده ای مانند "دوستت دارم" را بنویسند
بچه ها بیشتر از علامت های نوشتاری در بازی های خیالی شان استفاده می کنند. آن ها وانمود به نوشتن برگه جریمه، نسخه پزشکی، صورت حساب خرید، پیغام های تلفنی و سفارش غذا می کنند. آن ها شیوه های رسمی و شکل های مختلف حروف در نوشتن را از راه بازی و جستجو و کشف کردن با شکل های ابداعی خودشان تجربه می کنند. بسیاری از این نشانه های ابتکاری درنظر ما بی معنی اند، اما این نوع تجربه نوشتن دراین سن مناسب است. شما ممکن است بیشتر به آن چه کودک تان تلاش می کند بنویسند توجه کنید تا شیوه نوشتن کودک. درصورتی که میل وانگیزه برای نوشتن دراین سن بسیار مهم تر است از درست و کامل نوشتن واژه ها.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 چگونه فرزندان شما می توانند به کتاب خوان های حرفه ای تبدیل شوند؟ شما چطور می توانید به پیشرفت آن ها کمک کنید؟ به مجموعه رهنمودهای های مربوط به بررسی توانایی خواندن عمل کنید تا پیشرفت فرزندان تان را به یاری شش مرحله ی رشد خواندن از نشانه گذاری تصویرها تا خواندن مستقل، بسنجید

درهر مرحله، دانش و مهارت هایی توضیح داده می شوند که بیشتر کودکان در دوره ای معین به آن ها دست می یابند و روش هایی پیشنهاد می شوند که این توانایی ها را پرورش می دهند.   

  • چگونه ارزیابی کنیم؟

بررسی های توانایی خواندن را همان گونه که یک پزشک، جدول رشد کودک را مشاهده می کند، انجام دهید. در پی یک الگوی ثابت رشد با کاهش و افزایش های اندک باشید. این نشانه ی سلامتی و به این معناست که  فرزند شما درحال پیشرفت درخواندن است.  


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 برای خردسالان، مقوله ی علم، به معنای اکتشاف فعالانه و متمرکز اشیا، مواد و رویدادهای پیرامون است. ما با فراهم کردن محیطی با مواد جالب، برای کشف علمی با آن ها همراهی می کنیم. بهترین "مواد علوم" آن هایی هستند که ساده باشند، اما محدود نباشند و کودکان را به آزمایش های مختلف و پرسش های گوناگون برانگیزند. برای نمونه، یک ظرف حباب صابون با نی حباب ساز برای کودکان این امکان را فراهم می کند که درباره ی حباب مطالبی بیاموزند. اما مواد و وسیله های دیگری که می توان با آن ها حباب ساخت، مانند فنجان هایی با آب صابونی و نی و سطوحی که حباب های نصفه می سازند، به کودکان کمک می کنند که با دقت و تمرکز بیش تر و زمان بلندتری به اکتشاف درباره ی حباب بپردازند.

در حالی که کودکان با پدیده های روزمره درباره ی علوم پژوهش می کنند، مهم است که ما بزرگ ترها کنجکاوی های آن ها را تشویق کنیم، پاسخگوی کنجکاوی های آن ها باشیم و آن ها را به پرسیدن واداریم. برای این که به کودکان کمک کنیم تا خودشان به عنوان پژوهشگر و کاشف، دنیای پیرامون شان را ببینند، به زمان بیشتری نیاز داریم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  

یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست

.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.

بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...

لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  

کودکانی که شب ها کمتر از ۸ ساعت می خوابند، قند خون بالاتری دارند که ممکن است پیش زمینه ابتلا به بیماری دیابت (مرض قند) باشد.

این خطر، نوجوانان چاق را بیشتر از سایر هم سالانشان تهدید می کند.


خواب شبانه کم، بدون ارتباط با سایر عوامل خطر قند خون بالا چون افزایش سن، جنس، رژیم غذایی، بیماری ها و وزن بالا قند خون کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.


محققان در این مطالعه میزان قند خون و خواب شبانه ی ۶۱۹ کودک چاق و ۶۱۷ کودک متناسب ۳ تا ۶ ساله را مورد ارزیابی قر دادند.


نتایج این مطالعه نشان می دهد همانند بزرگسالان، خواب کافی به بدن 


کودکان کمک می کند تا وزن و قند خون مناسبی داشته باشند
منبع : سلامت
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

  • قصه گویی و داستان خوانی اگر به روش درست انجام شود،‌کودک را به کتابخوانی علاقه مند خواهد کرد.
  • برای برنامه کتابخوانی روزانه کتا ب های مناسبی که کودکان از آن ها لذت ببرند،‌ برگزینید.
  • برای هر برنامه کتابخوانی فعالیت های گوناگون هنری همچون نقاشی و نمایش تدارک ببینید.
  •  كودكان در این دوره بسيار كنجكاو هستند و پیوسته می خواهند جهان پيرامون خود را کشف کنند. کتاب هایی برگزینید که به کنجکاوی آن ها پاسخ گوید.
  • كودك در مرحله سنی پيش‌دبستانی تخيل بسيار بالا‌يی داردو داستان‌های فانتزی را به سبب تخيل نيرومندی كه در آن‌ها به كار رفته، بسيار دوست دارد. برای پاسخ به این نیاز کودکان کتاب‌های تصويری تخیلی مناسبی را برای خواندن برگزینید.
    •  بخش بزرگی از کتاب های تصویری ویژه کودکان پیش دبستانی است. کتا ب های تصویری دارای گونه های مختلفی هستند. مربیان کودکستان ها باید همه ی این گونه ها را بشناسند و با شیوه ها ی سهیم شدن کتاب های تصویری با کودکان آشنا شوند
    • منبع : موفقیت
    •  
    •  
    •  
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 روشهاي متفاوتي براي وادار كردن كودك به تفكّر وحود دارد كه در ذيل به پاره اي از اين روشها اشاره  مي گردد .

        1)         زمينه سازي كسب معلومات از راه حسِ و تجربه

عناصر مورد نياز براي تفكّر ، معلومات و پيش زمينه هاي ذهني است ارائه دانش هاي لازم به كودك ، بكارگيري فعاليّت هاي عملي و برانگيحتن كودك به استفاده از محسوسات و لمس مسائل عيني اورا درجهت انديشيدن تجهيز و فعّال خواهد نمود.

       2)        ايجاد تحريكات ذهني

بيان مسائل و مشكلات مبتلابه كودكان و درخواست راه حل ، ايجاد پرسش و واگذاري فعاليت هائي كه انديشه آنان را بكار گيرد ،  ذهن كودك را در جهت رسيدن به جواب تحريك خواهد نمود.

      3)        ايجاد محرّك هاي ذهني

محرّك هاي ذهني يعني آنچه ديده را متأثر سازد و به گوش شنيده شود  بصورتي كه مشاهده و شنيدن هر موضوع ، منشأ و مبناي تفكّر قرار گيرد ، مثل شنيدن يك صدا از اسباب بازي كه زمينه اين تفكّر را بوجود آورد كه اين صدا چگونه توليد مي شود و يا خاموش و روشن شدن يك لامپ كه چكونه صورت مي گيرد .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 زبان نوشتاری، باید برای فرزند شما هدفمند و معنی دار باشد. برای فراگیری مهارت نوشتن حروف الفبا را به شکل ابزاری مانند اسباب بازی تهیه کنید. ابزاری که کودک بتواند پیش از به دست گرفتن مداد و نوشتن حروف بر روی کاغذ بیشتر با شکل و شیوه استفاده از حروف آشنا شود

  •  به فرزند خود کمک نمایید تا حروف الفبا را یاد بگیرد. کتاب های الفبا آموز را برای آن ها بخوانید، با حروف الفیا جورچین بازی کنید، کودک را تشویق کنید با ماسه حروف الفبا را بسازد.
  • از فعالیتی که برای فرزندتان جالب است عکس هایی بگیرید. این فعالیت را حتما فرزند شما دوست خواهد داشت. همراه با کودکتان داستانی درباره ماجرای عکس بنویسید.
  • نمونه هایی از نوشته های فرزندتان را نگه دارید. در زمان های مختلفی از سال، این نمونه ها را به فرزندتان نشان دهید و در مورد پیشرفتش با او گفت و گو کنید.
  • ابزارهای  نوشتن را هر جایی که می خواهید بروید با خود همراه داشته باشید، فروشگاه، مطب دکتر و یا رستوران.
  • با آویزان کردن نوشته های کودک تان در مکان های مختلف خانه، جایی که در دید همه باشد، نوشتن فرزندتان را جشن بگیرید. هنگامی که کودک تان بداند نوشتن مهارت مهمی است، با انگیزه بیشتری به آموختن نوشتن خواهد پرداخت.

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 نكاتی در زمینه رفتار با كودكان پیش دبستانی
نكاتی در زمینه رفتار با كودكان پیش دبستانی و اول ابتدایی

جدا شدن از آغوش گرم مادر و پدر و آغاز زندگی مستقل و ورود به جامعه ای بزرگتر از خانه ، برای اكثر بچه ها سخت و دشوار است و همراه با دلهره و ترس و اضطراب است ، اما چاره ای نیست. راهی است كه باید همه آن را طی كنند. البته برای پدر و مادر هم سخت است. باید فرزندشان را در مدرسه بگذارند و تنها به خانه بازگردند. شش تا هفت سال لحظه به لحظه با هم بودن و وابستگی ، اكنون دور شدن از یكدیگر، آن هم به مدت سه تا چهار ساعت در روز….
اما آیا می توانیم به خاطر این احساسات فرزندمان را به مدرسه نبریم ؟ امكان ندارد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 واحد کار آشنایی با فصل بهار


اهداف:

1-
آشنایی با فصل بهار به عنوان فصل رویش و تحول در طبیعت و مقایسه آن با سایر فصول

2-
آشنایی با میوه ها و گلهای بهاری

3-
پروژه شناخت فواید خورشید و تاثیر آن در طبیعت

4-
چگونگی تشکیل آب رودخانه ها و دریاها

5-
پروژه باغبانی و توجه به گلها و گیاهان

فعالیتها :

فعالیتها :


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 E       به هنگام حضور و غياب به نحوه بازي بعد از سلام و احوالپرسی مربي با استفاده از توپ پلاستيكي و گفتن نام هر دانش آموز توپ را به سوي آنها پرتاب مي‌كند و دانش آموز با گرفتن توپ حاضر بودن خود را اعلام مي‌كند و توپ را به سمت مربي برمي‌گرداند.

E       مربي با نام بردن دانش‌آموز آنها را تقليد صداي حيوانات وجود خود را اعلام نمایند.

E       با استفاده از مداد و زدن به نيمكت دانش‌آموزان آهنگ دلخواه بسازند. و وجود خود را اعلام كنند. 

(هدف ايجاد ريتم‌هاي مختلف)

E       براي نظافت ناخن‌ها همه دست خود را ببينند و روي سر بگذارند اگر ناخنشان بلند است دست‌ها را مشت كنند و اگر ناخن‌ها كوتاه باشد دست‌ها را باز كنند و به صورت پروانه دست بزنند و حركت كنند.

E       براي آموزش مسواك زدن با خواندن شعر و انجام حركات آن را آموزش مي‌دهيم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 : اگر مجبورید یک حرف را چندین مرتبه برای فرزند پیش دبستانی خود تکرار کنید تا گوش کند، این مطلب را مطالعه  کنید. عده ای از پدر و مادرها وقتی می بینند فرزند کوچکشان به حرفهای آنها در لباس پوشیدن یا در جمع کردن وسایلش و … توجهی نمی کند و به تماشای تلویزیون یا بازی ادامه می دهد دائم صدایش می کنند و فریاد می کشند. آنها فکر می کنند که هر چه بیشتر حرفشان را تکرار کنند ، فرزندشان سریع تر گوش می دهد. در حقیقت، قضیه بر عکس است. به طور معمول اگر قبل از انجام کاری گفته خود را ۴ ، ۵ یا ۶ مرتبه تکرار کنید، بچه می آموزد که نباید گوش دهد.  بچه ها زرنگتر از آن هستند که ما فکرش را می کنیم. آنها ارزش زمانی که برای اولین مرتبه او را صدا می کنید و زمانی که واقعاً با او کار دارید را می دانند و احتمالاً از ۵ یا ۱۰ دقیقه اضافی استفاده کرده و به بازی خود ادامه می دهند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 انواع دانش وجايگاه رياضي در آن :

از نظر پياژه انواع دانش شامل 1- دانش حسي – حركتي است كه آموزش درآن صورت نمي گيرد واز ابتداي تولد باكودك همراه است 2- دانش فيزيكي كه مستقيم از راه حواس كسب مي شود وبنابراين بايستي محيط كاملاً غني باشد.دانش فيزيكي شامل خصوصيات اشياء مانند رنگ، شكل اندازه و.... دانش فيزيكي پيش نياز آموزش رياضي است.

3- دانش اجتماعي شامل آداب ورسوم آشنايي با محيط اجتماعي مناسبات وسنت هاي اجتماعي آشنايي با جنبه هاي رشد اجتماعي كودكان مي باشد 4- دانش منطقي – رياضي آموزش مفاهيم رياضي در حيطه اين دانش صورت مي گيرد.

آموزش مفاهيم رياضي از راه شفاهي حاصل نمي شود بنابراين بايستي محيط وفضاي مناسب را با استفاده از حواس - وسايل و ......... براي كودكان فراهم نمود و اورا تشويق به كشف وتجربه كرد باتوجه به انواع دانش رياضي شامل دانش فيزيكي ودانش منطقي – رياضي مي باشد. چگونگي شكل گيري مفاهيم رياضي در كودكان براساس نظريات پياژه :


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

هدف از اسباب بازی های آموزشی:

به طور کلی اسباب بازی های آموزشی دو هدف عمده دارند: یکی سرگرمی و دیگری توسعه مهارتهای کودکان. اولین هدف کاملا روشن است. کودکان دوست دارند که بازی کنند. بنابراین تمام اسباب بازیها به انضمام اسباب بازیهای آموزشی، برای کودکان جنبه سرگرمی دارند مگر اینکه کودک، خود تمایلی به بازی کردن نداشته باشد. دومین هدف اسباب بازی های آموزشی توسعه مهارتهای کودکان می باشد. اما این هدف برای همگان کاملا واضح  و روشن نیست. بیشتر والدین فکر می کنند که تنها هدف اسباب بازی ها تفریح و سرگرمی است. آنها نمی دانند که اسباب بازی های آموزشی برای کمک به آموزش بهتر کودکان طراحی شده اند. به همین دلیل است که در انتخاب اسباب بازی، بیشتر اسباب بازی هایی که جنبه لوکس و فانتزی دارند را برای کودکانشان خریداری می نمایند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

طبق تحقيقات انجام شده دوره ي پيش دبستاني تاثيرات مثبتي بر رشد وسازگاري كودك دارد ميان يادگيري نوآموزاني كه دوره پيش دبستاني را سپري كرده اند وآنهايي كه اين دوره را نگذرانده اند چهار نمره اختلاف وجود دارد چرا كه اين دوره سبب آمادگي بيشتر براي حضور در مدرسه مي باشد اين نوآموزان از توانايي هاي بهتري نسب به سايرين در خواندن برخوردارند مهمترين عامل پيشرفت دانش آموزان در مدرسه بخصوص در پايه اول است يادگيري مهارتهايي چون سازگاري با محيط - دقت وتمركز حواس نظم پذيري ذهن هماهنگي ديداري حركتي ويادگيري جهت ها مفاهيمي است كه در دوره پيش دبستاني به خوبي آموزش داده مي شود در خصوص رشد هوش وتجارب كودكان نشان دهنده آن است كه 70%رشد ذهني كودكان در سنين 5 تا 8 سال صورت مي پذيرد بنابراين دوره هاي پيش دبستاني مي توانند تاثير به سزايي بر رشد همه جانبه كودك داشته باشند مشروط برآن كه مربيان مراكز با روان شناسي كودك و ويژگي هاي رشد وي در اين سنين آشنايي كامل داشته وامكانات ومحيط برگزاري چنين دوره هايي نيز مناسب رشد ذهني شناختي عاطفي واجتماعي كودكان باشد.
رشد شناختي :


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

روش آموزش پیش دبستانی، بیشتر بازی محور است و فعالیت های آن آزادی محورند. بازی، نقش بسیار مهم و کلیدی در آموزش پیش دبستانی دارد. این روش، مبتنی بر بازی است و کودک در دوره پیش دبستانی، در همه فعالیت ها، فعالانه شرکت داشته و نباید منفعل باشد ما گفتیم که ارزشیابی ها در دوره پیش دبستانی، باید تکوینی باشند. در اینجا، بین نگرش ها و فعالیت های والدین در خانه و ...

روشهای آموزش پیش دبستانی:

روش آموزش پیش دبستانی، بیشتر بازی محور است و فعالیت های آن آزادی محورند. بازی، نقش بسیار مهم و کلیدی در آموزش پیش دبستانی دارد. این روش، مبتنی بر بازی است و کودک در دوره پیش دبستانی، در همه فعالیت ها، فعالانه شرکت داشته و نباید منفعل باشد ما گفتیم که ارزشیابی ها در دوره پیش دبستانی، باید تکوینی باشند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 8 فروردين 1398برچسب:, توسط افسانه بازشاد

هدف، يک نقطه مطلوب در تعليم و تربيت است که فرايند تعليم و تربيت به سمت آن سوق داده مي شود. اهداف بايد تکامل پذير باشند. اهداف تعليم و تربيت از پيش تعيين شده هستند، بايد تحت شرايط خاص، قابليت تغيير داشته، تکامل پذير و قابل تحقق باشند.

هدفهاي آرماني، غير قابل تحقق و غير واقع بينانه، براي تعليم و تربيت، معقول و مناسب نيست. موارد زير از ويژگيهاي اهداف مي باشند. در آموزش و پرورش پيش دبستاني و مقاطع بالاتر  هدف بسيار مهم است، زيرا موجب هماهنگي فعاليت ها مي گردد و به معلم و دانش آموز، انگيزه مي دهد. از طرف ديگر، معيار ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، هدف است. دست يافتن به اهداف، بيانگر آن است که آموزش و پرورش تأثير مناسبي داشته و در رسيدن به اهداف خود، موفق بوده است.   آموزش پيش دبستاني، بايد اهداف را به صورت رفتاري تعيين کند. اهداف رفتاري، اهدافي هستند که منظور معلم را از آموزش، به صورت رفتار قابل مشاهده و اندازه گيري بيان مي کنند.  

 


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 ... 19 20 21 22 23 ... 26 صفحه بعد