اگر زمانی وارد اتاق امام(س) می شدیم و ایشان مشغول خواندن قرآن بودند؛ از ما اجازه می گرفتند که خواندن آن صفحه را تمام کنند و بلافاصله آن صفحه را تمام می کردند و بعد به ما اظهار محبت می فرمودند.

آهسته راه می رفتند تا کسی بیدار نشود
خانم امام می گفتند: «بنده تا یاد دارم و در طول زندگی مشترک با ایشان هر شب (همیشه) به نماز شب می ایستادند و سعی داشتند که مزاحم من یا بچه ها نباشند. حتی یک شب هم ما به خاطر نماز شب آقا بیدار نشدیم، مگر این که مثلاً خودمان بیدار بودیم. مسافرت هم که می رفتیم آقا برای نماز شب که بیدار می شدند، طوری حرکت می کردند و آهسته راه می رفتند و وضو می گرفتند که مزاحم دیگران نبودند.1
تنها جلوی پایشان روشن بود
در دل شب هنگامی که امام برای نماز شب برمی-خاستند، لامپ را روشن نمی کردند، بلکه از یک چراغ قوه ی بسیار کوچک استفاده می کردند که تنها جلوی پای ایشان را روشن می کرد. امام به آرامی راه می-رفتند تا دیگران بیدار نشوند.2
ادامه مطلب...
از گذشته های دور نسبت به بازی نگرش های مثبت و منفی وجود داشته است. عده ای بازی را صرف بی هدف انرژی های انباشته شده، لذت آنی و... رفتارهای زائد و بیهوده تلقی کرده اند در حالی که برخی آن را زیباترین و پاک ترین فعالیت در جهت شکوفایی و رشد کودک می دانند.
بازی یکی از نیازهای اساسی کودکان و مهم ترین و اساسی ترین فعالیت کودک به شمار می رود که در عین سرگرم کردن کودک، کارکردهای مهم دیگری را دارا است که هریک از این کارکردها به جنبه ای از زندگی کودک مربوط می شوند که او را برای ورود به زندگی بزرگسالی آماده می سازد.
میل به بازی فقط مخصوص کودکی است و با آنکه این میل کم کم در سنین بالا کاهش پیدا می کند و کارهای مهمی جای آن را می گیرد ولی به اعتقاد روان شناسان تا سال های پایانی عمر نیز تمایل به بازی در انسان وجود دارد هر چند شکل، ظاهر و هدف بازی عوض شده باشد. برای درک چگونگی این میل باید در بازی کودکان مشارکت نمود.
ادامه مطلب...
نکات کوتاه ، اما کاربردی کودکان
کودکان به هیچ وجه در برابر عواطف شدید و حوادث تتشزا که ممکن است به افسردگی منجر شوند، مصون نیستند. برخی ار نشانههای بروز افسردگی در کودکان اینها هستند:
از دست دادن اشتها، یا کاهش وزن.
از دست دادن میل به بازی کردن.
از دست دادن اعتماد به نفس یا عزت نفس.
بیعلاقگی کلی به خود، اعضای خانواده یا فعالیتهایی که زمانی مورد علاقه کودک بودند.
عدم تمایل به رفتن به مدرسه.
تغییرات قابلتوجه در عادات خواب و خوراک. بروز مکرر یا طولانی مدت علائم جسمی مانند دلدرد یا سردرد.
حملات مکرر خشم یا پرخاشگری.
بازی عبارت است از هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی انجام شود و موجب کسب لذت و برآورده شدن نیازهای کودک گردد. کودکان، نقاط قوت و ضعف خود از جمله تمایل به فرمان دادن یا فرمان بردن، تهاجم یا تسلیم، اجتماعی بودن یا منزوی بودن و همچنین احساسات دوستانه یا خصمانه، افسردگی یا شادی، امیال و آرزوهای خود را از طریق بازی نشان می دهند. کودکان به بازیهای متفاوتی می پردازند که هر کدام از بازیها نشان دهنده یکی از احساسات آنها می باشد. کودکان برای بیان رفتارهای پرخاشگرانه خود به بازیهایی می پردازند که در آن بتوانند با حمله و تخریب پدیده های عادی و معنوی راهی برای بروز خشم خود پیدا کنند. همچنین برای بیان آرزوها و امیال خود به رویا و تخیل می پردازند و برای رسیدن به هرآنچه که آرزو دارند خود را با بازیهای تخیلی سرگرم می کنند و سرانجام برای ساخت و پیدا کردن نقش مورد علاقه خود به بازیهای تقلیدی می پردازند. در ادامه انواع بازی کودکان شرح داده می شوند.
انـــــواع بـــــازی کودکـــــان
بازیهای جسمی:
بازیهای جسمی از قدیمی ترین انواع بازیها هستند. کودک برای خارج ساختن نیرو ( انرژی ) اضافی بدن خود و یا رهایی از خمودگی و خستگی، اوقاتی را به بازیهای جسمی اختصاص می دهد. از مشخصات این بازی، نیاز به محیط مخصوص بازی و توان جسمی کودک در اجرای بازی است. بازیهای جسمی می توانند هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی و یا ترکیبی از هر دوی آنها انجام گیرند. |
ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

کمابیش همه ی کودکان علاقه مند به خلق و نمایش چیزهای تازه هستند تا بتوانند اعتماد به نفس خود را تقویت کنند. شما می توانید با پشتیبانی از کودک و همکاری با او، خلاقیت او را پرورش دهید.
- بزرگ ترین پشتیبان فرزندتان باشید. او را به خاطر اینکه بی همتاست، تحسین و تشویق کنید.
- در باره ی او پیش داوری نکنید. اطمینان پیدا کنید که فرزندتان هنگام بروز استعدادهایش احساس راحتی و آزادی می کند.
- همراه با فرزندتان جنبش و حرکت داشته باشید. هنگام خواندن داستانی با او، از خودتان احساس و حرکت نشان دهید تا داستان، واقعی ترجلوه کند.
- از ابزار گوناگون استفاده کنید. وسایل جالب و خنده دار دم دست داشته باشید تا حس بازیگری در فرزندتان تقویت شود.
- از صدا بهره بگیرید. هنگام خواندن کتاب با فرزندتان با یکدیگر صدا سازی کنید.
- خودتان را رها کنید. رادیو را روشن کنید یا آهنگ مورد علاقه ی فرزندتان را بگذارید و تا وقتی که می توانید با او برقصید.
- فعال باشید. با نشان دادن احساس آزادی و راحتی در رفتارتان، خود به خودبه فرزندتان نشان می دهید که آزادی بروز این احساسات چقدر می تواند سرگرم کننده باشد.

کودکان دردوران پیش از دبستان، همان قدر که وانمود می کنند می تواننند بخوانند، به نوشتن هم وانمود می کنند. آن ها اغلب نوشتن را با گذاشتن علامت هایی روی کاغذ آغاز می کنند. آن ها این علامت ها را نوشته می نامند. آن ها با خط خطی کردن کاغذ به شکل یک فهرست، کشیدن خطوط و دایره و پرکردن صفحات با علامت های مختلف، طرح هایی می کشند و آن را یکداستان می نامند.
در مهدکودک به تدریج اشکال هدف دارتر و شبیه تر به حروف واقعی می شوند و کمتر اتفاقی هستند. درپایان یک سال آموزشی در مهدکودک، بسیاری از کودکان می توانند اسم خود و جمله های ساده ای مانند "دوستت دارم" را بنویسند.بچه ها بیشتر از علامت های نوشتاری در بازی های خیالی شان استفاده می کنند.
ادامه مطلب...
- قصه گویی و داستان خوانی اگر به روش درست انجام شود،کودک را به کتابخوانی علاقه مند خواهد کرد.
- برای برنامه کتابخوانی روزانه کتا ب های مناسبی که کودکان از آن ها لذت ببرند، برگزینید.
- برای هر برنامه کتابخوانی فعالیت های گوناگون هنری همچون نقاشی و نمایش تدارک ببینید.
- كودكان در این دوره بسيار كنجكاو هستند و پیوسته می خواهند جهان پيرامون خود را کشف کنند. کتاب هایی برگزینید که به کنجکاوی آن ها پاسخ گوید.
- كودك در مرحله سنی پيشدبستانی تخيل بسيار بالايی داردو داستانهای فانتزی را به سبب تخيل نيرومندی كه در آنها به كار رفته، بسيار دوست دارد. برای پاسخ به این نیاز کودکان کتابهای تصويری تخیلی مناسبی را برای خواندن برگزینید.
- بخش بزرگی از کتاب های تصویری ویژه کودکان پیش دبستانی است. کتا ب های تصویری دارای گونه های مختلفی هستند. مربیان کودکستان ها باید همه ی این گونه ها را بشناسند و با شیوه ها ی سهیم شدن کتاب های تصویری با کودکان آشنا شوند.