تمایل کودکتان به یادگیری را تقویت کنید
ایجاد حس کنجکاوی در کودک جهت کمک به موفقیت او در کلاس بسیار مهم است.
خبر خوش: نه تنها کار سادهای است، بلکه جالب هم هست.
وقتی دخترم لیلی (Lily) چهار ساله بود، هنگامی که مالچ باغ سبزیجاتمان را کنار میزدم تا لانه کرمهای قرمز را پیدا کنم، با علاقه نگاه میکرد. خیلی زود متوجه شد که برگهای دست نخورده در پاسیو، خانه دهها موجود دیگر است، هر دو از این اکتشاف خوشحال بودیم. آن موقع متوجه نشدم اما آن اکتشاف یکی از آن لحظات کوچک، اما زیادی بود که به تقویت میل به یادگیری او کمک میکرد- میلی که تا مدرسه همراه او بود و امیدوارم که برای همیشه همراهش باشد.
دکتر لیندا آکردولو (Linda Acredolo) مشاور والدین و یکی از نویسندگان کتابِ «ذهن کودک: بازیهای تقویت کننده ذهن و مورد علاقه کودکتان» میگوید: «القاءِ میل به یادگیری، یکی از بزرگترین هدایایی است که میتوانید به کودکانتان تقدیم کنید.
ادامه مطلب...
فواید بازی کردن برای کودکان
بازی های پر تحرک کودک خود را محدود نکنید، با این کار نه تنها جلوی رشد فکری او را می گیرید، رشد جسمی او را هم مختل می کنید.
از جمله فوایدی که بازی کردن برای کودک شما دارد:
- بازی کردن قوه تخیل او را پی ریزی میکند.
- بازی مهارتهای اجتماعی او را ارتقا میبخشد.
- بازی رشد جسمانی او را افزایش میدهد.
- بازی به کودک کمک میکند تا هیجان خود را تخلیه کند.
ادامه مطلب...
باغچه پارچه ای
وسایل مورد نیاز:
1- تکه پارچه های ساده
2- مازیک های ساده
3- کاغذ ساده چسب
4- مقوا
روش انجام کار :
با استفاده از تکه پارچه ها ، گل، برگ، ساقه و غنچه تهیه کنید. از پارچه های ساده برای
برگ ها ، تنه و شاخه ها استفاده کنید . دور برش ها را با مازیک رنگی خط بکشید .
شکل ها را روی کاغذ بچسبانید تا محکم تر شود . اجازه دهید چسب خوب خشک شود.
حال از کودک بخواهید آنها را روی مقوا بچسباند تا باغچه ای پر از گل های زیبا داشته باشد
ادامه مطلب...
اگـــــــــر کـــــــــــــــــــــودک
|
ادامه مطلب...
گفتن بعضی حرف ها یا نظرات به کودکان تاثیرات بسیار بدی بر ذهن آنها دارد. بعضی از این صحبت ها آنقدر بد هستند که اکثر ما بد بودنشان را تشخیص می دهیم و از گفتن آنها به کودک خودداری می کنیم، مثلا جملاتی مانند "کاش هیچ وقت به دنیا نمی آمدی" یا "ما تو را نمی خواستیم".
شاید جالب باشد بدانید که بعضی جملات بی ضرر به نظر می رسند، ولی گفتنشان کم کم کودک را دچار خودکم بینی و احساسات منفی می کند.
مواردی از این جملات نادرست عبارتست از:
ادامه مطلب...
شکل ساده یک آدمک خواه تنها و یا در میان مجموعه ای از چیزهای دیگر بیان کننده مشخصات جالبی از شخصیت کودک است. در این گونه نقاشیها، کودک خود را با آدمکی که نقاشی کرده، شبیه می داند.
ادامه مطلب...
آسمان ، آب ، زمين
كي به اين خورشيد مي گويد نخواب ؟
آفتابت را بتاب !
كي زده فواره ي رنگين
توي حوض آسمان ؟
از كجا آورده دريا آب را ؟
شب گل مهتاب را ؟
كي به آهو ياد داده سبزه را ؟
شبدر خوشمزه را !
كي لباس شاپرك را دوخته ؟
گل به او آموخته !
كي به دل ها مهرباني داده است ؟
شادماني داده است !
او خداي مهربان و خوب ماست
هر چه هست از اين خداست !
نقش شعر در زندگی کودکان
هر کدام از ما کما بیش با بلبل زبانی کودکان، به ویژه در خواندن شعر آشنا بوده و لذّت هم برده ایم. امّا فقط تا این حدّ آشنایی ما با شعر کافی به نظر نمی رسد. بهتر است ابتدا به طرح پرسش های اساسی در این زمینه بپردازیم.
هدف در خواندن شعر برای کودک چیست؟.
• آیا قرارست او را خلّاق بار آوریم؟.
• آیا قرارست کودک را شاعر بار بیاوریم؟.
• آیا قرارست روح آن ها را با شعر تلطیف کنیم؟.
می دانیم، کودکان خلّاق و مبتکر به دنیا می آیند. هر چند اشخاص بسیاری معتقدند که آنان خلّاق تر از بزرگ سالان هستند، زیرا مغزشان در مجموعه راه و روش های معمول مشاهده مسائل، حبس نشده است، یا تحت فشار پیروی یا اجبار منطقی قرار نگرفته است.(1)
کودکان پیش دبستانی از شنیدن شعر لذّت می برند. نه به خاطر این که با معنی شعر و یا صناعات ادبی آن آشنا هستند. آن ها با آهنگ شعر میخ کوب می شوند. با ریتم موجود در شعر به جنبش و جوشش در می آیند، شاد می شوند و حرکت را تجربه می کنند. پا را کمی فراتر بگذاریم و علاوه بر موسیقی مستتر در شعر توجّه اشان را به موضوع (یا به اصطلاح قصه) شعر آشنا کنیم. آن گاه لذّتشان دو چندان می شود.ادامه مطلب...